Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
0:00
-:--
1x
Szybkość odtwarzania
0.5
0.6
0.7
0.8
0.9
1
1.1
1.2
1.3
1.5
2
„Nie pozwól sobie odebrać głosu”. NASK z kampanią o dezinformacji przed wyborami. w kwietniu 2025 roku nask we współpracy z ministerstwem cyfryzacji wystartowali z kampanią społeczną na temat dezinformacji w kontekście zbliżających się wyborów. inicjatywa pod hasłem „nie pozwól sobie odebrać głosu” ma uczulać na – obecnie szczególnie wzmożone w przedwyborczej walce o urząd prezydenta rp – zjawisko powielania fake newsów. w kampanię zaangażował się karol strasburger. jak zwracają uwagę organizatorzy akcji, „to, co często wygląda jak prawda, nie zawsze nią jest – a nasze wybory zaczynają się na długo przed wrzuceniem karty do urny”. z najnowszego międzynarodowego badania ipsos wynika, że aż 94 proc. respondentów przyznało, że przynajmniej raz zostało wprowadzonych w błąd przez fałszywą informację. większość z badanych przyznała również, że dezinformacja miała już realny wpływ na politykę w kraju, a nawet 87 proc. obawia się, że fake newsy wpłyną na nadchodzące wybory. jak podkreśla magdalena wilczyńska, dyrektorka pionu ochrony informacyjnej cyberprzestrzeni w nask, „podnoszenie świadomości społecznej na temat metod dezinformacji jest niezbędne – tylko dobrze poinformowane społeczeństwo jest w stanie zbudować odporność oraz rozwijać umiejętność krytycznego myślenia”. „nie ma znaczenia, na kogo chcesz zagłosować. ważne, żeby to była twoja decyzja. oparta na faktach, nie na manipulacji” – dodaje. w związku z tym nask wystartował z inicjatywą, która ma uczulić polaków na niebezpieczeństwo zjawiska dezinformacji – obecnie szczególnie nasilone w kontekście przedwyborczej walki. twarzą kampanii został karol strasburger – znany prezenter telewizyjny, który przyznaje, że sam niejednokrotnie mierzył się z fake newsami. „moje nazwisko, moja twarz były wielokrotnie wykorzystywane bez mojej wiedzy – do reklam, do kampanii, do słów, których nigdy nie wypowiedziałem. włamywano się na moje konta, podszywano się pode mnie, by wyłudzać pieniądze. to nie fikcja – to dzieje się naprawdę” – podkreśla. „jeśli ktoś wykorzystuje znaną twarz, by zachęcać do głosowania na konkretnego kandydata, a ta osoba nigdy tego nie powiedziała, to jest nie tylko manipulacja, to realne zagrożenie. bo ludzie ufają. i mogą podejmować decyzje, które nie są naprawdę ich” – uczula strasburger. kampania społeczna nask i ministerstwa cyfryzacji opiera się na trzech 30-sekundowych spotach, które pokazują, jak łatwo obecnie manipulować obrazem i emocjami, a jednocześnie jak bardzo dezinformacja może ingerować w nasze codzienne życie. celem przyświecającym tworzeniu materiałów w ramach kampanii było przede wszystkim pokazanie i utrwalenie w społeczeństwie dobrych praktyk weryfikowania informacji. „każdy z nas może mieć wpływ na to, jak wygląda przestrzeń informacyjna w polsce” – zwraca uwagę radosław nielek, dyrektor nask. „i właśnie to chcemy tą kampanią pokazać: że nie jesteśmy bezradni. że mamy wybór i narzędzia, żeby się chronić. nask podejmuje konkretne działania na rzecz cybebezpieczeństwa i walki z dezinformacją. ale każdy z nas może dołożyć tu swoją cegiełkę. wystarczy czasem po prostu się zatrzymać, zadać pytanie, skąd pochodzi dana informacja. weryfikuj – nie wierz od razu. nie ufaj przypadkowym źródłom. i nie udostępniaj pochopnie. to naprawdę może wystarczyć, żeby przerwać łańcuch dezinformacji” – przestrzega. inicjatorzy akcji zachęcają do korzystania z przygotowanych materiałów edukacyjnych oraz zgłaszania fake newsów pojawiających się w kontekście wyborów przez formularz dostępny na stronie bezpiecznewybory.pl. kampania potrwa do wyborów prezydenckich, które odbędą się 18 maja 2025 roku. reżyserem spotów, zrealizowanych z wykorzystaniem technologii virtual production, jest pascal pawliszewski. (kn).
W kwietniu 2025 roku NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji wystartowali z kampanią społeczną na temat dezinformacji w kontekście zbliżających się wyborów. Inicjatywa pod hasłem „Nie pozwól sobie odebrać głosu” ma uczulać na – obecnie szczególnie wzmożone w przedwyborczej walce o urząd Prezydenta RP – zjawisko powielania fake newsów. W kampanię zaangażował się Karol Strasburger.
Jak zwracają uwagę organizatorzy akcji, „to, co często wygląda jak prawda, nie zawsze nią jest – a nasze wybory zaczynają się na długo przed wrzuceniem karty do urny”. Z najnowszego międzynarodowego badania IPSOS wynika, że aż 94 proc. respondentów przyznało, że przynajmniej raz zostało wprowadzonych w błąd przez fałszywą informację. Większość z badanych przyznała również, że dezinformacja miała już realny wpływ na politykę w kraju, a nawet 87 proc.obawia się, że fake newsy wpłyną na nadchodzące wybory.
Jak podkreśla Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni w NASK, „podnoszenie świadomości społecznej na temat metod dezinformacji jest niezbędne – tylko dobrze poinformowane społeczeństwo jest w stanie zbudować odporność oraz rozwijać umiejętność krytycznego myślenia”. „Nie ma znaczenia, na kogo chcesz zagłosować. Ważne, żeby to była Twoja decyzja. Oparta na faktach, nie na manipulacji” – dodaje. W związku z tym NASK wystartował z inicjatywą, która ma uczulić Polaków na niebezpieczeństwo zjawiska dezinformacji – obecnie szczególnie nasilone w kontekście przedwyborczej walki.
Twarzą kampanii został Karol Strasburger – znany prezenter telewizyjny, który przyznaje, że sam niejednokrotnie mierzył się z fake newsami. „Moje nazwisko, moja twarz były wielokrotnie wykorzystywane bez mojej wiedzy – do reklam, do kampanii, do słów, których nigdy nie wypowiedziałem. Włamywano się na moje konta, podszywano się pode mnie, by wyłudzać pieniądze. To nie fikcja – to dzieje się naprawdę” – podkreśla. „Jeśli ktoś wykorzystuje znaną twarz, by zachęcać do głosowania na konkretnego kandydata, a ta osoba nigdy tego nie powiedziała, to jest nie tylko manipulacja, to realne zagrożenie. Bo ludzie ufają. I mogą podejmować decyzje, które nie są naprawdę ich” – uczula Strasburger.
Kampania społeczna NASK i Ministerstwa Cyfryzacji opiera się na trzech 30-sekundowych spotach, które pokazują, jak łatwo obecnie manipulować obrazem i emocjami, a jednocześnie jak bardzo dezinformacja może ingerować w nasze codzienne życie.
Celem przyświecającym tworzeniu materiałów w ramach kampanii było przede wszystkim pokazanie i utrwalenie w społeczeństwie dobrych praktyk weryfikowania informacji. „Każdy z nas może mieć wpływ na to, jak wygląda przestrzeń informacyjna w Polsce” – zwraca uwagę Radosław Nielek, dyrektor NASK. „I właśnie to chcemy tą kampanią pokazać: że nie jesteśmy bezradni. Że mamy wybór i narzędzia, żeby się chronić. NASK podejmuje konkretne działania na rzecz cybebezpieczeństwa i walki z dezinformacją. Ale każdy z nas może dołożyć tu swoją cegiełkę. Wystarczy czasem po prostu się zatrzymać, zadać pytanie, skąd pochodzi dana informacja. Weryfikuj – nie wierz od razu. Nie ufaj przypadkowym źródłom. I nie udostępniaj pochopnie. To naprawdę może wystarczyć, żeby przerwać łańcuch dezinformacji” – przestrzega.
Inicjatorzy akcji zachęcają do korzystania z przygotowanych materiałów edukacyjnych oraz zgłaszania fake newsówpojawiających się w kontekście wyborów przez formularz dostępny na stronie bezpiecznewybory.pl.
Kampania potrwa do wyborów prezydenckich, które odbędą się 18 maja 2025 roku.
Reżyserem spotów, zrealizowanych z wykorzystaniem technologii Virtual Production, jest Pascal Pawliszewski. (kn)
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
„Nie pozwól sobie odebrać głosu”. NASK z kampanią o dezinformacji przed wyborami. w kwietniu 2025 roku nask we współpracy z ministerstwem cyfryzacji wystartowali z kampanią społeczną na temat dezinformacji w kontekście zbliżających się wyborów. inicjatywa pod hasłem „nie pozwól sobie odebrać głosu” ma uczulać na – obecnie szczególnie wzmożone w przedwyborczej walce o urząd prezydenta rp – zjawisko powielania fake newsów. w kampanię zaangażował się karol strasburger. jak zwracają uwagę organizatorzy akcji, „to, co często wygląda jak prawda, nie zawsze nią jest – a nasze wybory zaczynają się na długo przed wrzuceniem karty do urny”. z najnowszego międzynarodowego badania ipsos wynika, że aż 94 proc. respondentów przyznało, że przynajmniej raz zostało wprowadzonych w błąd przez fałszywą informację. większość z badanych przyznała również, że dezinformacja miała już realny wpływ na politykę w kraju, a nawet 87 proc. obawia się, że fake newsy wpłyną na nadchodzące wybory. jak podkreśla magdalena wilczyńska, dyrektorka pionu ochrony informacyjnej cyberprzestrzeni w nask, „podnoszenie świadomości społecznej na temat metod dezinformacji jest niezbędne – tylko dobrze poinformowane społeczeństwo jest w stanie zbudować odporność oraz rozwijać umiejętność krytycznego myślenia”. „nie ma znaczenia, na kogo chcesz zagłosować. ważne, żeby to była twoja decyzja. oparta na faktach, nie na manipulacji” – dodaje. w związku z tym nask wystartował z inicjatywą, która ma uczulić polaków na niebezpieczeństwo zjawiska dezinformacji – obecnie szczególnie nasilone w kontekście przedwyborczej walki. twarzą kampanii został karol strasburger – znany prezenter telewizyjny, który przyznaje, że sam niejednokrotnie mierzył się z fake newsami. „moje nazwisko, moja twarz były wielokrotnie wykorzystywane bez mojej wiedzy – do reklam, do kampanii, do słów, których nigdy nie wypowiedziałem. włamywano się na moje konta, podszywano się pode mnie, by wyłudzać pieniądze. to nie fikcja – to dzieje się naprawdę” – podkreśla. „jeśli ktoś wykorzystuje znaną twarz, by zachęcać do głosowania na konkretnego kandydata, a ta osoba nigdy tego nie powiedziała, to jest nie tylko manipulacja, to realne zagrożenie. bo ludzie ufają. i mogą podejmować decyzje, które nie są naprawdę ich” – uczula strasburger. kampania społeczna nask i ministerstwa cyfryzacji opiera się na trzech 30-sekundowych spotach, które pokazują, jak łatwo obecnie manipulować obrazem i emocjami, a jednocześnie jak bardzo dezinformacja może ingerować w nasze codzienne życie. celem przyświecającym tworzeniu materiałów w ramach kampanii było przede wszystkim pokazanie i utrwalenie w społeczeństwie dobrych praktyk weryfikowania informacji. „każdy z nas może mieć wpływ na to, jak wygląda przestrzeń informacyjna w polsce” – zwraca uwagę radosław nielek, dyrektor nask. „i właśnie to chcemy tą kampanią pokazać: że nie jesteśmy bezradni. że mamy wybór i narzędzia, żeby się chronić. nask podejmuje konkretne działania na rzecz cybebezpieczeństwa i walki z dezinformacją. ale każdy z nas może dołożyć tu swoją cegiełkę. wystarczy czasem po prostu się zatrzymać, zadać pytanie, skąd pochodzi dana informacja. weryfikuj – nie wierz od razu. nie ufaj przypadkowym źródłom. i nie udostępniaj pochopnie. to naprawdę może wystarczyć, żeby przerwać łańcuch dezinformacji” – przestrzega. inicjatorzy akcji zachęcają do korzystania z przygotowanych materiałów edukacyjnych oraz zgłaszania fake newsów pojawiających się w kontekście wyborów przez formularz dostępny na stronie bezpiecznewybory.pl. kampania potrwa do wyborów prezydenckich, które odbędą się 18 maja 2025 roku. reżyserem spotów, zrealizowanych z wykorzystaniem technologii virtual production, jest pascal pawliszewski. (kn).