Zerwijmy ze stereotypami związanymi ze wschodnią Polską i zacznijmy wykorzystywać potencjał, jakim dysponuje nasz kraj – postulowali goście i paneliści biorący udział w drugiej edycji Galerii Marketingu Miejsc, organizowanej przez Brief for Poland oraz Urząd Miasta Łodzi.
W ramach dwudniowego spotkania samorządowców i specjalistów od marketingu regionalnego odbyły się trzy debaty i wygłoszono osiem wykładów. Ich uczestnicy dyskutowali na temat efektywnego budowania marki narodowej, marek miast i regionów oraz promocji wschodnich województw. W trakcie pierwszego dnia targów swój wykład wygłosił Wally Olins, międzynarodowy specjalista od brandingu narodowego. Podkreślił on ogromny potencjał, jakim dysponuje Polska i który wynika ze zbliżającego się Euro 2012, polskiej prezydencji oraz aktualnej sytuacji gospodarczej w naszym kraju. Jak zaznaczył Olins ważne jest, aby wykorzystując ten potencjał dążyć do zrównania rzeczywistości z postrzeganiem naszego kraju.
W debacie, która odbyła się po wystąpieniu gościa udział wzięli przedstawiciele organizacji i firm, których misją jest promocja Polski: Marek Kłoczko z Krajowej Izby Gospodarczej, Bartłomiej Walas z Polskiej Organizacji Turystycznej, Bożena Czaja z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Aneta Prasał-Wiśniewska z Instytutu Adama Mickiewicza, dr Mirosław Boruc z Instytutu Marki Polskiej, dr Marta Hereźniak z Uniwersytetu Łódzkiego, Paweł Madler ze spółki PL.2012, Kalina Janicka z Clear Channel Poland, Leszek Kurnicki z PKN ORLEN S.A. oraz Grzegorz Kiszluk z Brief for Poland. Prawie każdy z uczestników dyskusji wskazywał na potrzebę spójnych i skoordynowanych działań promujących Polskę na różnych poziomach. Bartłomiej Walas mówił m.in. o ujednoliceniu wizualizacji przekazów polskich miast i regionów. Natomiast o ważności marki narodowej dla firm mówił Leszek Kurnicki z PKN Orlen.
Drugi dzień targów Galeria Marketingu Miejsc poświęcony był przede wszystkim promocji wschodniej Polski. W dyskusji na ten temat udział wzięli wiceprezes PAIiIZ Bożena Czaja oraz wiceprezes POT Elżbieta Wąsowicz-Zaborek a także Małgorzata Wilk-Grzywna, dyrektor Regionalnej Organizacji Turystycznej w Kielcach oraz Krzysztof Karpieszuk, sekretarz Miasta Białegostoku. Paneliści zaznaczyli, że należy zerwać ze stereotypowym postrzeganiem regionu Polski Wschodniej jako „Polski B”. Dyskutowano również kwestię współpracy PAIiIZ i POT w promowaniu tego regionu.
Toczące się debaty zostały uzupełnione o preznetację wyników badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie Brief for Poland. Wynika z nich, że dwie trzecie gmin w Polsce prowadzi działania promocyjne, choć przeważnie ograniczają się one do produkcji materiałów, gadżetów, ulotek, rzadziej zaś zdarzają się zaplanowane działania i budowanie strategii. Mimo, iż samorządowcy doceniają profesjonalne agencje, to czynnikiem nadal decydującym o współpracy z dostawcą zewnętrznym w marketingu miejsc jest proponowana cena.
Galeria Marketingu Miejsc to nie tylko wykłady i panele dyskusyjne – organizatorzy imprezy umożliwili firmom prezentacje szerokiej gamy nowoczesnych narzędzi i usług marketingowych dla samorządów i organizacji, zajmujących się promocją regionalną. W tegorocznej edycji Galerii Marketingu Miejsc wzięło udział 25 wystawców. (ks)