W październiku 2024 roku wojewoda mazowiecki powiadomił o starcie kampanii społecznej przeciw uzależnieniom. We współpracy z Wiolettą Krzyżanowską, mazowiecką kurator oświaty, oraz Martyną Wojciechowską, prezeską Fundacji UNAWEZA i inicjatorką projektu MŁODE GŁOWY, w akcji promowanej hasłem „#NieDajSięWymazać” chce zwrócić uwagę społeczeństwa na problem uzależnień, a także wspierać młodych ludzi w dokonywaniu dobrych wyborów.
Twórcy kampanii informują, że dane z ostatnich lat dotyczące złej kondycji psychicznej i napięć emocjonalnych oraz uzależnień wśród młodzieży są alarmujące. W alkoholu, narkotykach czy innych środkach psychoaktywnych młodzi ludzie często szukają rozwiązania swoich problemów. Jak wynika z badań, aż 80 proc. nastolatków w wieku 15-16 lat przyznaje, że piło już alkohol. Rocznie w Polsce ok. 180 tys. młodych ludzi do 18. roku życia zaczyna palić papierosy.
Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski kieruje akcję zarówno do młodych osób, jak i ich rodziców i nauczycieli. Ze względu na tak niepokojące informacje konieczne jest nagłaśnianie skali problemu i podjęcie konkretnych działań na wielu polach. Jednym z nich jest edukacja.
Frankowski podkreśla, że sięganie po używki jest pierwszym krokiem do rezygnacji z marzeń, co prowadzi do wymazywania siebie i swojej przyszłości. Jak przekazuje, celem akcji jest nie tylko dotarcie do młodzieży, ale także zaangażowanie do działania rodziców i nauczycieli. „Należy mówić głośno i wyraźnie o tym, co się dzieje – o rosnącej presji, która spoczywa na młodych ludziach, o kryzysie zdrowia psychicznego, który jak cień towarzyszy coraz większej liczbie z nich, o łatwym dostępie do substancji psychoaktywnych i świecie, który wymaga od nich coraz więcej. Kampania »Nie daj się wymazać«, to apel do każdego z nas – rodzica, nauczyciela, mentora, przyjaciela. Zróbmy wszystko, by pomóc młodym ludziom, aby nie zagubili się w tej rzeczywistości” – mówi Frankowski.
Do współpracy przy kampanii zaproszono zaangażowane społecznie osoby, które mogą być wzorami do naśladowania dla młodzieży. Ich postawa i droga życiowa pokazują bowiem, że warto dokonywać dobrych wyborów. Jedną z głównych twarzy akcji została Martyna Wojciechowska, prezeska Fundacji UNAWEZA i inicjatorka projektu MŁODE GŁOWY. Do kampanii przyłączyła się też Wioletta Krzyżanowska, mazowiecka kurator oświaty, której starania sprawiły, że w szkołach w województwie mazowieckim zostały zaplanowane rozmowy o uzależnieniach na lekcjach wychowawczych z młodzieżą. W akcję zaangażowali się także terapeuta Robert Rutkowski, znany ze swojego bezpośredniego podejścia do uzależnień, dziennikarka Agata Młynarska, dziennikarz Robert Feluś, wokalista Nick Sinckler i piłkarz Łukasz Gikiewicz.
W ramach kampanii powstał spot, w którym wystąpiły znane młodym ludziom osoby, w tym Martyna Wojciechowska, tiktokerka Karolina Witaszek oraz lekarka i popularyzatorka zdrowia w mediach społecznościowych Angelika Szymańska.
29 października odbędzie się również organizowane przez Wydział Zdrowia Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie spotkanie online dla rodziców i nauczycieli na temat profilaktyki uzależnień. Ma być to okazja do rozmowy ze specjalistami takimi jak dr n. med. Lidia Popek, konsultantka wojewódzka w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, która poruszy temat zachowań samobójczych u młodych, czy lek. Mateusz Dankowski, który opowie o uzależnieniach u dzieci i młodzieży. Na spotkaniu zostanie omówiona skala problemu uzależnień wśród młodych osób, który jest jednym z największych zagrożeń współczesnego świata. Podczas zebrań z rodzicami zostanie wyświetlony wideo-wywiad z terapeutą uzależnień Robertem Rutkowski, który opowie o uzależnieniach wśród młodzieży, odpowie na pytanie, dlaczego młodzież sięga po substancje psychoaktywne, a także poinformuje, na co rodzice powinni zwracać uwagę w relacjach ze swoimi dziećmi.
Źródło: youtube.com/mazowieckiurzadwojewodzki5986
Organizatorzy kampanii wspominają, że problem nadużywania substancji psychoaktywnych w ostatnim czasie przybrał na sile, a jego skala jest na tyle poważna, że należy rozmawiać nie tylko z rodzicami, ale i nauczycielami, którzy są w stanie szybko zareagować na zmianę zachowania młodego człowieka. To właśnie błyskawiczna reakcja, rozmowa i pomocna dłoń mogą uratować komuś życie.
Partnerami akcji są Strefa Edukacji i Polskie Koleje Państwowe. (ao)