21 marca 2024 roku Niemiecki Związek Piłki Nożnej ogłosił, że Nike zostanie oficjalnym dostawcą strojów dla narodowych drużyn piłkarskich w latach 2027-2034 – przekazuje edition.cnn.com. Oznacza to koniec ponad 70-letniej współpracy z Adidasem, podczas której męska reprezentacja Niemiec czterokrotnie zwyciężyła w Pucharze Świata – dowiadujemy się.
Źródło donosi, że Nike miało złożyć „zdecydowanie lepszą ofertę finansową” organizacji oraz zaimponować jej wizją rozwoju kobiecej piłki nożnej i sportu uprawianego amatorsko w Niemczech.
Bernd Neuendorf, Prezes Niemieckiego Związku Piłki Nożnej, podkreślił, że niemiecki futbol wiele zawdzięcza Adidasowi. Zwrócił uwagę na to, że stowarzyszenie będzie zaangażowane we współpracę z marką odzieżową do momentu zakończenia współpracy w 2026 roku – czytamy.
Źródło przypomina, że Niemcy będą gospodarzem męskich mistrzostw Euro 2024, które odbędą się w czerwcu i lipcu. Adidas dostarczy zatem stroje dla siedmiu reprezentacji narodowych, w tym niemieckiej, włoskiej i hiszpańskiej.
Niemiecki minister gospodarki Robert Habeck podkreślił, że dotychczasowe partnerstwo między Adidasem a niemiecką piłką nożną stało się swego rodzaju „kawałkiem niemieckiej tożsamości”. Zwrócił również uwagę na pochodzenie tej marki odzieżowej i podkreślił, że chciałby dostrzec „trochę więcej lokalnego patriotyzmu” w przestrzeni krajowego futbolu.
Autorka artykułu Anna Cooban stwierdza, że „ogłoszenie Niemieckiego Związku Piłki Nożnej pojawiło się w złym momencie dla Adidasa”. Przypomina, że w zeszłym tygodniu marka ta odnotowała stratę netto w wysokości 58 mln euro (63 mln dol.) w 2023 roku. Firma upatruje powodu niepowodzeń w spowolnieniu sprzedaży odzieży i trampek Yeezy oraz w dużych obciążeniach podatkowych.
Dziennikarka przypomina, że Adidas zrezygnował z dziewięcioletniego partnerstwa z raperem Ye, wcześniej znanym jako Kanye West, w październiku 2022 roku. Powodem zerwania współpracy z projektantem odzieży Yeezy miały być jego antysemickie wypowiedzi. (an)