Europejscy konsumenci wybrali marki, którym ufają najbardziej. W tegorocznej, ósmej edycji badania European Trusted Brands marki, które cieszą się największym zaufaniem Europejczyków to: Nokia, Nivea (wybrane jako marki godne zaufania w kategorii telefon komórkowy i kosmetyki do pielęgnacji skóry we wszystkich 16 krajach), Visa (zwycięzca w kategorii karta płatnicza w 14 krajach), Canon (zwycięzca w kategorii aparat fotograficzny/kamera w 13 krajach), Kellogg’s (zwycięzca w kategorii płatki śniadaniowe w 10 krajach). Wybory Europejczyków potwierdzają, że dla konsumentów bardzo ważne są długa tradycja marki i to, czy jest dobrze znana.
Tegoroczne wyniki pokazują również kilka zmian w dotychczasowych wyborach polskich respondentów. Po raz pierwszy od początku istnienia badania jako markę godną zaufania w kategorii samochód respondenci wybrali markę Volkswagen. Równie duża zmiana nastąpiła w kategorii komputer osobisty, w której za markę godną zaufania polscy respondenci po raz pierwszy wybrali markę Toshiba. Także po raz pierwszy marką godną zaufania w kategorii operator telefonii komórkowej została marka Era.
Każdego roku respondenci wskazują marki, którym najbardziej ufają w 20 kategoriach globalnych, które są wspólne dla wszystkich krajów europejskich objętych badaniem oraz w 10 kategoriach wybieranych lokalnie.
W badaniu European Trusted Brands 2008 największe zaufanie Polskich konsumentów w 20 kategoriach globalnych zdobyły marki: Volkswagen (Samochód), Amica (Urządzenia AGD), Toshiba (Komputer osobisty), Nokia (Telefon komórkowy), ERA (Operator telefonii komórkowej), Sony (Aparat fotograficzny), Orbis Travel (Biuro podróży), PKO Bank Polski (Bank), Visa (Karta płatnicza), PZU (Towarzystwo ubezpieczeniowe), Neostrada TP (Firma internetowa), Orlen (Stacja benzynowa), Centrum (Witaminy), Apap (Środek przeciwbólowy), Gripex (Leki na przeziębienie), L’Oréal Paris (Kosmetyki do pielęgnacji włosów), Avon (Kosmetyki zapachowe i kolorowe), Nivea (Kosmetyki do pielęgnacji skóry), Vizir (Proszek do prania), Nestlé (Płatki śniadaniowe) .
W 10 kategoriach wybieranych lokalnie, największym zaufaniem polskich konsumentów obdarzone zostały następujące marki: TVN (Stacja telewizyjna), Winiary (Producent żywności), Herbapol Lublin (Preparat ziołowy/homeopatyczny), Dr Oetker (Ciasta/desery), Tymbark (Soki), Blend-a-med (Pasta do zębów), Domestos (Środek czystości), Kujawski (Olej jadalny), Biovital (Preparat na witalność), Pioneer Pekao (Fundusz inwestycyjny). Marki te otrzymają nagrodę Złote Godło European Trusted Brands 2008.
Oprócz Złotego Godła co roku przyznawane jest również Kryształowe Godło European Trusted Brands 2008. Otrzymują je marki, które w badaniu uzyskały najwyższe notowania w czterech kryteriach: jakość, wartość w stosunku do ceny, silny wizerunek, znajomość potrzeb klienta.
W ósmej edycji badania European Trusted Brands Kryształowe Godła w 20 kategoriach globalnych otrzymają marki: Peugeot (Samochód), Electrolux (Urządzenia AGD), Lenovo (Komputer osobisty), Nokia (Telefon komórkowy), Plus (Operator telefonii komórkowej), Canon (Aparat fotograficzny), Itaka (Biuro podróży), Lukas Bank (Bank), Visa (Karta płatnicza), ING Nationale Nederlanden (Towarzystwo ubezpieczeniowe), Allegro.pl (Firma internetowa), Shell (Stacja benzynowa), Vigor (Witaminy), Nurofen (Środek przeciwbólowy), Polopiryna (Lek na przeziębienie), Dove (Kosmetyki do pielęgnacji włosów), Adidas (Kosmetyki zapachowe i kolorowe), Vichy (Kosmetyki do pielęgnacji skóry), Persil (Proszek do prania), Nestlé (Płatki śniadaniowe) .
W 10 kategoriach wybieranych lokalnie, zdobywcami kryształowych statuetek zostały następujące marki: Discovery (Stacja telewizyjna), Danone (Producent żywności), Boiron (Preparat ziołowy/homeopatyczny), Winiary (Ciasta/desery), Hortex (Soki), Lacalut (Pasta do zębów), Cif (Środek czystości), Monini (Olej jadalny), Biovital (Preparat na witalność), ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (Fundusz inwestycyjny).
European Trusted Brands to badanie konsumenckie, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Badanie to oprócz tematyki marketingowej bada również nastroje społeczne.
Tegoroczna edycja została przeprowadzona w okresie sierpień – październik 2007 r. w 16 krajach europejskich, łącznie z Rosją (Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry i Wielka Brytania). W tym roku do badania dołączyła Szwecja – po raz pierwszy od 2003 roku. Respondenci zostali wybrani spośród 4-milionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest.W sondażu European Trusted Brands 2008 wzięło udział 23 651 respondentów, w tym 1 012 Polaków.
Dodatkowe informacje o badaniu znajdują się na stronach: www.markigodnezaufania.pl
www.rdtrustedbrands.com. (kk)