Norweska kampania mająca na celu promowanie kraju jako miejsca do aktywności na świeżym powietrzu została wstrzymana po ostrzeżeniach na temat tego, że masowa turystyka może negatywnie wpłynąć na środowisko – informuje theguardian.com.
Kampania turystyki outdoorowej, skierowana przede wszystkim do międzynarodowych turystów, spotkała się z ostrą krytyką. Jak podaje źródło, regionalni przedstawiciele branży turystycznej twierdzą, że działania związane z promocją kampanii mogą doprowadzić do gwałtownego wzrostu nieregulowanego biwakowania, co negatywnie odbije się na środowisku naturalnym.
Jak czytamy, inicjatywa wynika z wyznawanej przez Norwegów filozofii „życia na świeżym powietrzu” – friluftsliv – a także prawa „allemannstretten”, które pozwala na swobodny kontakt z naturą, w tym również biwakowanie, niezależnie od tego, kto jest właścicielem terenu.
Organizacja Innovation Norway, odpowiedzialna za realizację kampanii, wstrzymuje działania po tym, jak przedstawiciele z branży turystycznej wezwali do zawieszenia projektu na czas oceny potencjalnego wpływu na turystykę komercyjną – donosi theguardian.com.
Jak czytamy, zainteresowanie regionem nordyckim wzrosło już tego lata, ponieważ turyści szukali chłodniejszych miejsc w obliczu wyjątkowo wysokich temperatur na południu Europy. W związku z tym zaobserwowano wzrost liczby kamperów parkowanych w niedozwolonych miejscach oraz wzmożone zaśmiecenie regionu. Wzrosła też liczba akcji ratowniczych mających na celu odnalezienie zagubionych w górach turystów.
Jak cytuje źródło, Stein Ove Rolland, dyrektor generalny zarządu turystyki Fjord Norway, przekazał: „Chcemy, aby odwiedzający mogli cieszyć się naszą przyrodą, ale wolimy, aby stało się to dzięki dobrze zorganizowanej, zrównoważonej ofercie dostarczanej przez kompetentne, doświadczone firmy z branży turystycznej”.
Władze podkreślają, że kraj musi być dobrze przygotowany na radzenie sobie z liczbą odwiedzających jeszcze przed ich zaproszeniem – czytamy.
„Będziemy kontynuować dialog z branżą turystyczną i wierzymy, że jest to koncepcja, która zachęci potencjalnych turystów do przyjęcia filozofii stojącej za friluftsliv i ostatecznie nakłoni ich do traktowania naszej wyjątkowej przyrody z troską i szacunkiem” – przekazała Aase Marthe Horrigmo w oświadczeniu Innovation Norway o zawieszeniu kampanii, cytowanym przez źródło. (kn)
Źródło: theguardian.com, Norwegian outdoor tourism campaign shelved over environmental fears, Miranda Bryant, 2.09.2024