O nowych metodach kształtowania relacji firmy z jej otoczeniem czytamy w artykule Krzysztofa Polaka na łamach Gazety Prawnej. Reklama i promocja pociągają za sobą poważne koszty. Nie zawsze jednak przynoszą oczekiwane rezultaty. Dlatego firmy sięgają po nowe narzędzia. „Akcje społeczne i edukacyjne, sponsoring są stosowane zarówno do ugruntowania pozycji na rynku, jak i dla pozyskania nowych klientów” – pisze autor artykułu. Jego zdaniem, metody te są stosowane, gdyż najistotniejszy jest stały kontakt z klientami i widoczność medialna firmy oraz jej działań.
Przykładami firm, które organizują takie przedsięwzięcia są na polskim rynku Ikea (zainicjowała akcję proekologiczną Eko Domek – Centrum Segregacji) oraz Nike (organizator cyklicznych imprez biegowych). Polak przytacza przykład Ikei, która dzięki swojej kampanii osiągnęła kilka celów: skupiła na sobie uwagę otoczenia, zbudowała w oczach klientów wizerunek firmy przyjaznej środowisku i zainicjowała ważną akcję w edukacji społecznej. Zdaniem Rafała Serafina, dyrektora Fundacji Partnerstwo dla Środowiska, „Potrzebne są długotrwałe działania, które stanowią integralną część strategii rozwoju przedsiębiorstwa”.