16 września 2024 roku Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły zwycięzców konkursu na plakat dla przewoźnika „LOT oczami twórców”.
LOT już po raz kolejny zaprosił grafików do przygotowania projektów. W tym roku zadaniem konkursowym było wykonanie plakatu podkreślającego jeden z atrybutów marki LOT: komfort, jakość obsługi, gościnność, rozwój, profesjonalizm lub bezpieczeństwo. Do tegorocznej odsłony konkursu zgłoszono 827 projektów.
„Tak duże zainteresowanie świadczy o tym, że 95-letnia tradycja tworzenia lotowskich plakatów jest wciąż żywa, a coraz młodsi twórcy znają dziedzictwo Polskich Linii Lotniczych LOT i chcą być jego częścią” – przekazała Ewa Lampart, dyrektorka marketingu i komunikacji korporacyjnej PLL LOT.
Zwycięzców wyłoniło sześcioosobowe jury, w skład którego weszli graficy, projektanci, profesjonalni znawcy sztuki i nauczyciele akademiccy.
Kapituła konkursu za najlepiej wpisujący się w założenia koncepcyjne uznała projekt Pawła Mildnera – jury doceniło humor, oryginalne detale i odwagę w interpretacji zadanego tematu – czytamy w komunikacie prasowym.
Zwycięska praca autorstwa Pawła Mildnera
Drugie miejsce zajął projekt Arkadiusza Docza, zaś trzecie miejsce plakat Alicji Jasiny.
W konkursie przyznano także dziesięć wyróżnień. Kapituła doceniła w pracach grafików przede wszystkim operowanie symbolem, ilustracyjny język wypowiedzi oraz twórczy dialog z plakatami reklamowymi LOT-u, które powstawały na przestrzeni XX wieku.
Krótki przegląd nagrodzonych i wyróżnionych prac można zobaczyć na kanale LOT-u na YouTubie.
„Nagrodzone i wyróżnione plakaty tworzą różnorodny zestaw zarówno pod względem formalnym, jak również podejścia do tematu, pomysłu na przedstawienie i interpretacji zadania konkursowego. LOT na plakatach z 2024 roku to firma o niepowtarzalnym i nietuzinkowym samolotowym uśmiechu. Dowcip, detal, kompozycja i kolor w nagrodzonych projektach budują nowoczesny i artystyczny wizerunek przedsiębiorstwa dbającego o komfort, wygodę, bezpieczeństwo i uśmiech wszystkich pasażerów. Konkurs na plakat lotowski pokazał, że spotkanie wizji artystycznej i wymagań związanych z identyfikacją firmy jest możliwe, a tradycyjny, pionowy format B1 jest wciąż doskonałą przestrzenią, dzięki której można skutecznie zachęcać do podróży samolotem i kreować wizerunek firmy” – skomentowała Bożena Pysiewicz, kuratorka Muzeum Plakatu, Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie, i przewodnicząca kapituły konkursowej.
Partnerem konkursu jest Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. (kn)