Olaplex, marka produkująca kosmetyki do pielęgnacji włosów, 25 września 2023 roku rozpoczęła kampanię unboxingową i wprowadziła na rynek swój fikcyjny produkt Oladupé, który w rzeczywistości był inną odsłoną kultowego Olaplex nr 3. Firma ta jest jedną z najczęściej podrabianych marek na TikToku, a stworzona przez Olaplex kampania ma być odpowiedzią na takie oszustwa. Firma postanowiła walczyć z kulturą „duplikatów”, czyli tańszych alternatyw produktów, przez pokazanie, że jej kosmetyki są nie do podrobienia – pisze marketingdive.com.
Jak podaje źrodło, marka zaangażowała w akcję ponad 100 influencerów, a zaledwie kilka dni po rozpoczęciu działań hashtag związany z kampanią #Oladupé zyskał ponad 5,5 mln wyświetleń. Celem firmy było dotarcie do globalnych społeczności profesjonalistów i konsumentów zajmujących się pielęgnacją włosów. Zatrudniono nawet celebrytkę Taylor Madison, która jest podobna do Kylie Jenner, aby jeszcze bardziej ugruntować koncepcję „duplikatu”.
Przygotowane przez twórców internetowych materiały promujące Oladupé pokazywały produkt jako najlepszą alternatywę dla prawdziwego kosmetyku marki. Opakowanie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby wyglądało niemal identycznie jak standardowy produkt. Na etykiecie widniał napis Oladupé No. 160, który miał symbolizować 160 patentów marki. Po zapoznaniu się z kosmetykiem odbiorcy byli przekierowywani na stronę, gdzie 160 pierwszych odwiedzających mogło otrzymać darmową butelkę Oladupé, czyli Olaplex nr 3. Do wysyłki dołączane było wyjaśnienie celu kampanii – czytamy
„Oczywiście były różne reakcje, ludzie w pewnym sensie kupili ten duplikat, ponieważ jest tak wiele innych odpowiedników. Widzieliśmy rozmowy toczące się wokół [tego] i ludzi wzywających Olaplex. Wspaniale było widzieć, jak wiele osób również wskakuje w naszą obronę i mówi: »Cóż, nie możesz duplikować Olaplex«” – powiedziała Charlotte Watson, CMO Olaplex, cytowana przez źródło.
Kilka dni po zaprezentowaniu Oladupé marka ujawniła prawdę, wykorzystując do tego dodatkowe treści stworzone przez influencerów oraz film, który został udostępniony na jej profilach na Instagramie i TikToku.
Według źródła, kampania do 4 października uzyskała 20,1 mln wyświetleń. Lisa Bobroff, wiceprezes ds. globalnej komunikacji i zaangażowania konsumentów w firmie Olaplex, wyjaśnia, że akcja została opracowana dla Stanów Zjednoczonych, a także powielona i udostępniona w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii oraz Francji. (ao)