Ranking główny najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce za kwiecień 2021 roku otwiera Onet z wynikiem 4,9 tys. cytowań. Drugie miejsce zajmuje RMF FM z niewiele niższym wynikiem – 4,5 tys. odwołań w innych tytułach mediowych. Podium zamyka Rzeczpospolita, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się 3 tys. razy – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów.
W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery portale internetowe: Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Money.pl, dwie stacje radiowe: RMF FM i Radio Zet, trzy telewizyjne: TVN24, Polsat News, TVP Info, oraz sześć tytułów prasowych Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna, „Gazeta Polska” i Fakt. Na pozycję pierwszą głównego rankingu TOP 15 powróciła redakcja Onet.pl, która od dawna utrzymuje się na szczycie zestawienia opiniotwórczych mediów, a którą w marcu wyprzedziło RMF FM. Radio z kolei w kwietniu znalazło się na drugim miejscu z wynikiem 4,5 tys. powołań w innych mediach. Podium zamyka Rzeczpospolita, której pozycja wzrosła o jedno miejsce w stosunku do marca 2021, tym samym dziennik wyprzedził Gazetę Wyborczą.
Tytuły prasowe
W rankingu tytułów prasowych na pierwsze miejsce powraca Rzeczpospolita. Na dziennik inne media licznie powoływały się między innymi w związku z przeprowadzonym na zlecenie redakcji sondażem, w którym zapytano uczestników o to, jakiego rodzaju szczepionkę na COVID-19 preferują (34,5 proc. ankietowanych wskazało szczepionkę Pfizer/BioNTech). Drugie miejsce w kategorii zajęła Gazeta Wyborcza, na którą powoływano 1,6 tys. razy. Pozycję trzecią zajął Super Express (1,5 tys. cytowań), który wzmiankowany był m.in. w sprawie rozmowy z wicepremierem, liderem Porozumienia Jarosławem Gowinem na temat politycznej sytuacji w Zjednoczonej Prawicy. Czwarte i piąte miejsce zajmują kolejno Dziennik Gazeta Prawna (1,3 tys. wzmianek) oraz „Gazeta Polska” ze wzrostem aż o osiem oczek w stosunku do marca. Zestawienie zamyka Przegląd Sportowy z liczbą 414 cytowań.
Telewizja
Podium kategorii zajęły kolejno TVN24 (2,9 tys. wzmianek), Polsat News (2,2 tys. cytowań) oraz TVP Info (1 tys. powołań). Na pozycji piątej, ze wzrostem o jedną pozycję w kategorii, uplasowała się stacja TVP1, którą licznie cytowano m.in. w związku z zawieszeniem programu „Warto rozmawiać” Jana Pospieszalskiego, po tym jak Komisja Etyki Telewizji Polskiej stwierdziła, że jeden z odcinków o walce rządu z pandemią naruszył zasady etyki dziennikarskiej obowiązujące w stacji. Ranking zamyka stacja Polsat Sport z wynikiem 189 powołań w innych tytułach mediowych.
Radio
Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju utrzymuje RMF FM – w ubiegłym miesiącu szczególnie licznie powoływano się na wywiad w „Porannej rozmowie” Roberta Mazurka z szefem KPRM Michałem Dworczykiem o procesie szczepień przeciw COVID-19. Miejsce drugie rankingu zajmuje stacja Radio Zet, którą cytowano w innych 2,5 tys. razy. Media najczęściej odnosiły się m.in. do wywiadu redakcji z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim, który na antenie skrytykował postawę posła PiS Zbigniewa Girzyńskiego zaszczepionego poza kolejnością na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Miejsce trzecie zajęła stacja Polskie Radio 24 z liczbą 884 wzmianek w innym tytułach mediowych. Do rankingu zakwalifikowały się również dwie stacje regionalne, kolejno Radio Wrocław i Radio Kraków.
Portale internetowe
Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w kwietniu 4,9 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl z liczbą 2,7 tys. wzmianek i Interia.pl z wynikiem 1,6 tys. powołań. O dwa miejsca wzrosła pozycja redakcji Businessinsider.com.pl, która m.in. przeprowadziła wywiad z szefem resortu rozwoju Jarosławem Gowinem na temat kryzysu pandemicznego w Polsce. Zestawienie zamyka OKO.press.
Tygodniki i dwutygodniki
Miejsce pierwsze drugi miesiąc z rzędu zajął tytuł „Sieci”, który cytowany był 758 razy. Za nim o dwie pozycje wyżej w stosunku do marca 2021 uplasował się „Wprost” (415 wzmianek), na który licznie się powoływano szczególnie w kwestii opublikowanych informacji na łamach tygodnika o zbieraniu podpisów przez działaczy mazowieckiej PO pod apelem wzywającym Borysa Budkę do ustąpienia ze stanowiska. Trzecie miejsce zajął dwutygodnik „Viva!”, w którym ukazał się m.in. wywiad z prezenterem TVN Piotrem Kraśką. Ranking zamykają kolejno tygodnik „Do Rzeczy” i „Polityka”.
Miesięczniki i dwumiesięczniki
Pierwsze miejsce rankingu zajmuje magazyn „Forbes”, cytowany łącznie 285 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję zajęły tytuły: „Press” i „Twój Styl”. Na miejscu czwartym, ze wzrostem o jedno oczko w kategorii, znalazł się edukacyjny miesięcznik „Perspektywy”. Zestawienie zamyka zaś kwartalnik „Przekrój”, na który powoływano się w związku z wywiadem redakcji z Thomasem Vinterbergiem, który otrzymał nominację do Oscara za reżyserię filmu „Na rauszu”.
Media ekonomiczne i biznesowe
Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za kwiecień tworzą Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna oraz Puls Biznesu. Wśród portali internetowych niezmiennie najczęściej cytowano kolejno Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, 300gospodarka.pl oraz Wnp.pl.
Media regionalne
Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce niezmiennie od dłuższego czasu pozostaje Radio Wrocław, które w kwietniu cytowane było 189 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o trzy pozycje w rankingu zajął Głos Wielkopolski. Podium zamyka Radio Kraków z wynikiem 95 cytowań. Miejsce czwarte zajmuje Radio Gdańsk z liczbą 93 powołań w innych mediach. Do rankingu zakwalifikował się również Dziennik Bałtycki, który licznie wzmiankowano w związku jubileuszem 75-lecia aktora Andrzeja Seweryna i wywiadem, którego udzielił redakcji w 1993 roku.
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 50 103 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 kwietnia 2021 roku.