W czerwcu 2024 roku ruszyła kampania społeczna „Rok partnerstwa na drogach” przygotowana przez organizatorów zawodów triatlonowych IRONMAN Poland. Jej celem jest zwrócenie uwagi na kwestię bezpieczeństwa na drogach, a w szczególności bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów przez kierowców samochodów. Ambasadorem akcji jest aktor telewizyjny i teatralny – Piotr Zelt.
Jak podkreślają organizatorzy kampanii, chcą oni informować, edukować i przypominać uczestnikom ruchu drogowego, że przestrzeganie przepisów, cierpliwość, wzajemny szacunek i życzliwość są czynnikami, które mają istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa.
W ramach akcji powstał specjalny spot promujący bezpieczne wyprzedzanie kolarzy na drogach. W wideo wystąpił Piotr Zelt.
Źródło: youtube.com/ironmantriPL
Na potrzeby kampanii powstało także wideo edukacyjne, w którym ambasador akcji prezentuje najpopularniejsze gesty kolarskie. Organizatorzy liczą na to, że film pomoże kierowcom lepiej zrozumieć i przewidzieć zachowania kolarzy na drodze, co pozwoli ograniczyć ryzyko kolizji.
Źródło: youtube.com/ironmantriPL
„Sam jestem zapalonym kolarzem i niejednokrotnie byłem uczestnikiem lub świadkiem niebezpiecznych zachowań na drodze zarówno kierowców, jak i rowerzystów. A potrzeba tak niewiele. Wystarczy zachować 1,5 metra odległości podczas wyprzedzania. Ta kampania to także apel do kolarzy, żeby jeździli jeden za drugim, a nie całą szerokością drogi, oraz pokazywali za pomocą gestów, jaki manewr planują wykonać. I przede wszystkim, by zawsze ubierali kaski” – wspomina Zelt.
W ramach „Roku partnerstwa na drogach” na popularnych trasach kolarskich w Warszawie, Gdyni i Poznaniu zostaną umieszczone dodatkowe oznakowania informujące o zasadach bezpiecznego wyprzedzania. (ao)