Po raz piąty Orlen zwyciężył w rankingu marek przygotowywanym przez Rzeczpospolitą. Od zeszłorocznej edycji wartość znaku koncernu z Płocka wzrosła o 1 proc. i jest obecnie szacowana na 3,8 mld złotych.
Na drugim miejscu, z wartością marki mniejszą o 100 mln złotych, znalazł się PKO Bank Polski. Na podium znalazło się także PZU mimo że wartość tej marki spadła o 17 proc. Obecnie wynosi ona 2,4 mld zł. W pierwszej dziesiątce rankingu 9 marek ma wartość większą niż miliard złotych. Swoje straty szybko nadrabia Play. Od zeszłego roku wartość tej marki wzrosła aż o 78 proc. i obecnie szacowana jest na 990 mln złotych. Duży wzrost wartości zanotował także Biedronka (o 27 proc., w tym roku jej znak jest wart 1,7 mld złotych) oraz inny operator komórkowy – Plus (wartość marki wynosi 1,2 mld złotych, czyli o 10 proc. więcej niż w ubiegłym roku).
W porównaniu do zeszłorocznego zestawienia prawie nie zmieniła się wartość TVN. Znak tej stacji jest wart 1,3 mld złotych, czyli o 1 proc. więcej niż w 2010 roku. Znak Telekomunikacji Polskiej oszacowano na 1,8 mld, czyli tyle na samo co rok wcześniej. Wartość marki Mlekovita wzrósł natomiast o 6 proc. i obecnie wynosi 1,1 mld złotych.
Jak czytamy w komentarzu do wyników rankingu, wartość polskich marek nadal ciężko porównywać z najcenniejszymi markami na świecie. Dla przykładu marka Apple szacowana jest na 153,3 mld dolarów. Wartość ta jest ponad dziesięciokrotnie większa od łącznej wartości wszystkich 330 marek uwzględnionych w rankingu Rzeczpospolitej. (ks)