Jaki powinien być współczesny model biznesu? Otwarty na innowacje w CSR-ze. „Organizacje dzielą się wiedzą i korzyściami wynikającymi ze wspólnie opracowanych rozwiązań” – czytamy w Rzeczpospolitej.
Dotychczas firmy same rozwijały i finansowały nowe idee i wynalazki, a utrzymanie pełnej kontroli nad procesem innowacyjnym traktowały jako warunek konieczny dla osiągnięcia sukcesu w tym zakresie. Maria Roszkowska, autorka artykułu, zauważa, że taki model przestaje się już sprawdzać. Konkurencja, która wymusza „pojawienie się na rynku świadomych i aktywnych konsumentów, sprawia, że coraz trudniej jest prowadzić działalność innowacyjną w pojedynkę” – dodaje.
Z kolei wykorzystanie zewnętrznych źródeł wiedzy może przyczynić się do opracowania przełomowych technologii odpowiadających na powszechne problemy biznesu, skuteczniejszego zaspokajania potrzeb konsumentów i wreszcie – faktycznej, trwałej zmiany społecznej. Przykłady? Projekt LAUNCH, zrealizowany przez firmę Nike wspólnie z NASA. W ramach inicjatywy, dziesięciu wybranych przez zespół specjalistów ma możliwość zaprezentowania technologii odpowiadających na ekologiczne problemy świata. „Co ciekawe, do sieci ekspertów projektu może dołączyć każdy, m.in. poprzez portal Linkedln” – informuje autorka.
Jak czytamy, otwieranie procesów innowacyjnych, nawet w obszarze CSR, nie przychodzi jeszcze firmom łatwo. Otwarte innowacje budzą obawy dotyczące ochrony praw własności intelektualnej i utrzymania przewagi konkurencyjnej. (mw)