Jerzy Owsiak, prezes Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, zapowiedział, że nie będzie kontynuował współpracy z firmami, które emitują swoje spoty w Telewizji Republika – pisze wp.pl. Źródło podaje, że skontaktowało się z niektórymi markami, które w ostatnim czasie były widoczne we wspomnianej stacji. Swoimi komentarzami w sprawie podzieliły się takie firmy jak Lidl, Media Markt czy Wawel.
27 stycznia 2025 roku podczas konferencji prasowej Jerzy Owsiak przekazał, że jeśli jakakolwiek firma chce współpracować z WOŚP-em i reklamować się w Telewizji Republika – „musi wybrać”. „Nie będziemy z wami współpracowali, jeżeli będziecie się reklamowali w Telewizji Republika, która jest antyonkologiczna, antyhematologiczna, antyludzka momentami” – powiadomił prezes fundacji, cytowany przez źródło.
Oświadczenie Owsiaka ma związek z działaniami Telewizji Republika wymierzonymi przeciwko WOŚP, które doprowadziły do oskarżeń i podejrzeń o brak transparentności fundacji. Jej prezes był krytykowany m.in. za unikanie odpowiedzi na pytania, które dotyczyły wydatków fundacji i pochodzenia funduszy, a także uciekanie przed dziennikarzami.
Czytaj więcej: Groźby wobec Owsiaka zdominowały styczniowe przekazy medialne o WOŚP
Jak czytamy, prezes WOŚP-u poinformował, że on i fundacja od wielu tygodni muszą mierzyć się z negatywnymi i krzywdzącymi komentarzami. Ponadto, pod adresem samego Owsiaka kierowano także groźby. W związku z tym zatrzymano kilka osób, a co najmniej jedna z nich miała inspirować się materiałami stworzonymi przez Telewizję Republika.
Marki po stronie WOŚP-u
Wirtualna Polska zwróciła się z prośbą o komentarz w sprawie do niektórych firm, które wspierają WOŚP, ale także reklamują się lub niedawno reklamowały we wspomnianej stacji telewizyjnej.
Lidl Polska powiadomił, że firmę wyróżnia „neutralność światopoglądowa”. „Chcemy dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów, dlatego jesteśmy obecni w różnych kanałach telewizyjnych i stacjach radiowych” – dodała sieć supermarketów, cytowana przez źródło.
Firma przekazała także, że „za zakup reklam medialnych jest odpowiedzialny dom mediowy”, a w Telewizji Republika Lidl ma wykupione świadczenia do marca 2025 roku. Jak poinformowała sieć supermarketów, „w tej stacji emitowane były spoty o zbiórkach WOŚP w sklepach Lidl Polska w ubiegłym i bieżącym roku”. Gdyby nie doszło do porozumienia fundacji i stacji telewizyjnej, Lidl zadeklarował wstrzymanie emisji spotów reklamowych w Telewizji Republika – donosi wp.pl.
Źródło podaje, że we wspomnianej stacji telewizyjnej jeszcze niedawno reklamował się sklep Media Markt. Maciej Dolega z Media Markt Saturn Polska poinformował Wirtualną Polskę, że spółka przy współpracy z domem mediowym, odpowiedzialnym za sprzedawanie reklam, kieruje się „wyłącznie obiektywnymi kryteriami biznesowymi i potencjałem zasięgowym poszczególnych kanałów”.
„Świadomie przyjmujemy pozycję neutralną wobec bieżących sporów światopoglądowych czy politycznych, koncentrując się na naszej podstawowej misji. Dokładamy wszelkich starań, by zapewnić naszym klientom wyjątkowe doświadczenia zakupowe, jednocześnie zachowując neutralność wobec dynamicznie zmieniających się debat w przestrzeni publicznej. Jednocześnie chcemy podkreślić wyjątkową rolę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która przez 33 lata swojej działalności stała się symbolem tego, co najpiękniejsze w polskiej tradycji dobroczynności – zdolności do jednoczenia serc wszystkich Polek i Polaków w szlachetnym dziele niesienia pomocy tym, którzy jej najbardziej potrzebują” – dodał Dolega, cytowany przez źródło.
Media Markt podkreśliło także, że „jednoznacznie sprzeciwia się wszelkim próbom dzielenia społeczeństwa i eskalacji napięć, potępiając z całą stanowczością jakiekolwiek przejawy agresji”, a także „głęboko wierzy, że fundamentem zdrowego społeczeństwa obywatelskiego jest konstruktywny dialog oraz wzajemny szacunek, wartości, które firma zawsze będzie wspierać i promować” – pisze wp.pl.
Swoim stanowiskiem w sprawie podzielił się z Wirtualną Polską także Wawel. „Biorąc pod uwagę misję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, jej istotną rolę w społeczeństwie oraz stanowisko prezesa organizacji – Jerzego Owsiaka, firma Wawel zaprzestanie emisji swoich reklam w niektórych stacjach, co nastąpi w najwcześniejszym możliwym terminie, tj. od 1 marca 2025 roku” – skomentowała firma, cytowana przez źródło. (ao)
Źródło: wp.pl, Owsiak postawił ultimatum. Mamy reakcję Lidla, Adam Zygiel, 28.01.2025/ Zdjęcie główne: youtube.com/orkiestra