Pantone Color Institute wybrał nie jeden, a dwa kolory 2021 roku – podaje time.com. Jak czytamy, wskazanymi odcieniami są PANTONE 17-5104 Ultimate Grey – opisywany jako uspokajająca szarość, która przypomina „stabilne betonowe fundamenty i spokojne kamieniste plaże”, i PANTONE 13-0647 Illuminating – czyli słoneczna żółć oznaczająca nadzieję, pozytywne myślenie i coś, na co warto czekać.
Źródło: instagram.com/pantone
Jak czytamy, decyzja instytutu o wyborze dwóch pozornie niezwiązanych ze sobą barw to odpowiedź na trudny czas, w którym „wiele rzeczy jest niewiadomych”, a otaczające barwy powinny wpływać na lepsze samopoczucie ludzi. Wybór ten ma dawać „przesłanie siły i nadziei, które jest zarówno trwałe, jak i podnoszące na duchu”. „Każdy z kolorów ma swój własny aspekt emocjonalny – szary pokazuje solidny i pomocny fundament, którego potrzebujemy, a żółty jest nadzieją, słońcem i dobrym nastrojem” – źródło przytacza komentarz Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczej Pantone Color Institute.
Na wybór dwóch kolorów w tym roku miała wpływ zarówno pandemia, jak i inne wydarzenia, m.in. protesty Black Lives Matter – dowiadujemy się. Czytamy, że mimo tego, że 2020 rok był czasem społecznego dystansu, ludzie zbierali się, by wspólnie wzywać do sprawiedliwości rasowej, co sprawia, że „zaczynamy myśleć o znaczeniu łączenia się”. Czytamy, że Laurie Pressman, wiceprezeska Pantone Color Institute, twierdzi, że „ta potrzeba relacji znajduje odzwierciedlenie w decyzji Pantone o wyborze dwóch kolorów”. Dwa odcienie mają pokazywać siłę, a także nadzieję – czytamy.
Czytaj też: Marki walczą z przemocą i rasizmem pod hasłem Black Lives Matter
Dalej dowiadujemy się, że podobna sytuacja miała miejsce tylko raz, w 2016 roku, kiedy to instytut również wybrał również dwa odcienie. Były Rose Quartz i Serenity jako „ukłon w kierunku równowagi płci”.
Źródło przekazuje również, że dotychczas decyzja Pantone Color Institute była wynikiem wielu podróży, które miały pomóc w zauważeniu trendów światowych. Tegoroczna sytuacja i ograniczenia związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem sprawiły, że raportowanie odbywało się za pomocą narzędzi online. Ta zmiana nie wpłynęła jednak na cel wyboru kolorów – wciąż mają „odzwierciedlać kulturę chwili, w której żyjemy” – czytamy.
Time.com pisze też, że zeszłoroczny kolor Classic Blue – „kojący głęboki indygo”, który miał na celu przeciwdziałać obawom o nową dekadę – „ironicznie” przewidział rok „zdefiniowany przez niepewność”. Odcienie na 2021 rok zdaniem źródła wydają się z kolei przygotowywać na powitanie nowego czasu pełnego możliwości – czytamy o wprowadzaniu szczepień, powrocie do pewnego poczucia normalności i szansie na ponowne otwarcie świata.
Czytaj też: Autorzy Collins Dictionary wybrali słowo 2020 roku
(kd)