Na szczycie bez zmian – tak można podsumować 13. ranking agencji public relations przygotowany przez dwumiesięcznik „Press”. Pierwsze miejsce po raz 11. przypadło firmie Partner of Promotion, która osiągnęła przychód w wysokości 39,6 mln zł (wzrost o 2,21 proc.). Na drugiej pozycji znalazła się agencja MSL (27,9 mln zł, wzrost o 12,39 proc.), a na trzeciej – 24/7Communication (20,7 mln zł, wzrost o 9,21 proc.).
Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce rankingu „Pressa” zajmują kolejno: Hill+Knowlton Strategies, AM Art-Media Agencja PR, 38PR & Content Communication, FleishmanHillard, Multi Communications, Grayling Poland oraz Havas PR Warsaw.
Najwyższymi wzrostami spośród agencji, które wzięły udział w rankingu, mogą się pochwalić FleishmanHillard (przychód: 12 mln zł, więcej o 107,7 proc. niż rok wcześniej) oraz Hill+Knowlton Strategies (16 mln zł, wzrost o 78,9 proc.) – czytamy w „Pressie”. Największe spadki przychodów zaliczyły firmy Exacto (-33,27 proc. w porównaniu do zeszłego roku) i Solski Communications (-18,03 proc.).
W tegorocznym rankingu znalazły się 22 agencje – ich łączny przychód za 2017 rok wyniósł 220 mln zł (w poprzednim rankingu „Press” podawał, że w 2016 roku agencje wypracowały 206,6 mln zł). „Prezesi agencji przyznają, że w tym roku widać wzrost budżetów na ich usługi i że klienci poszerzają współpracę o kolejne obszary, ale jednocześnie rośnie konkurencja, która wymusza inwestycje na rozwój i adaptację do zmieniającej się rzeczywistości” – podsumowuje autorka rankingu, Joanna Sędek.
„Press” przygotowuje zestawienie na podstawie nadesłanych przez firmy ankiet, które następnie porównuje z danymi Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentami rozliczeniowymi z urzędów skarbowych. (mp)
Czytaj też: Wyniki rankingu „Pressa” za 2016 rok