Fundacja Avalon rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną „Pełnosprawni w miłości”, której celem jest zmiana postrzegania osób z niepełnosprawnościami ruchowymi w zakresie budowania relacji, związków intymnych oraz zakładania rodziny. Akcja rozpocznie się 24 grudnia 2021 roku.
Organizacja w kampanii przekazuje, że „niepełnosprawność ruchowa nie stanowi bariery w realizowaniu takich aspektów życia jak relacje rodzinne, towarzyskie, intymne oraz rodzicielstwo”.
Akcja ma promować ideę otwartości na niepełnosprawność w debacie o rodzicielstwie, związkach i możliwościach nawiązywania relacji interpersonalnych, wokół których narosło wiele stereotypów i uprzedzeń.
„Wykluczenie ze sfery relacji intymnych i rodzicielstwa to jedna z najbardziej krzywdzących postaw, jakie powszechnie obserwujemy w polskim społeczeństwie w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami. Nie możemy zaakceptować odmawiania komukolwiek prawa do spełnionej miłości” – podkreśla Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon.
Jak mówi, akcja ma „zmieniać myślenie, przełamywać tabu oraz sprawić, by nie dziwił nas widok osoby z niepełnosprawnością z partnerem lub partnerką, czy także z dzieckiem”. „Takie stereotypy są tylko w naszej świadomości i trzeba z nimi walczyć” – dodaje.
W kampanii wzięły udział trzy osoby z niepełnosprawnością ruchową razem ze swoimi bliskimi. Bohaterowie projektu „swoim życiem i działalnością zrywają z mitami i stereotypami”. W ramach kampanii pokazują swoje życie rodzinne i miłosne – bez koloryzowania.
Lusine Duryan, koordynatorka projektu Sekson, w ramach którego Fundacja Avalon realizuje kampanię „Pełnosprawni w miłości”, podkreśla, że w społeczeństwie pojawia się wiele pytań, na które ma odpowiadać kampania, by zerwać ze społecznym tabu. „Czy kobieta z niepełnosprawnością może zostać mamą? Czy sparaliżowana osoba może mieć wspaniałe życie rodzinne? Czy dziewczyna po amputacji może mieć życie partnerskie? Oczywiście! Osoby z niepełnosprawnościami prowadzą życie rodzinne i miłosne jak każdy” – podkreśla.
Jak mówi, kampania „nie ogranicza się do ogólników”, lecz pokazuje różne konteksty, okazje czy chwile, które udowadniają, że osoby z niepełnosprawnością ruchową spełniają się w roli rodzica czy partnera.
Działania w ramach kampanii obejmą spoty telewizyjne, które emitowane będą od 24 grudnia, a także kreacje na nośnikach zewnętrznych i w internecie. Akcja prowadzona będzie też przez reklamy radiowe, w których wystąpi trójka bohaterów kampanii – osób z niepełnosprawnością ruchową – i ich bliscy.
W projekcie udział wzięli: Anna Klecha, Miłosz Przybyłek, Sylwia i Tomek Stankiewiczowie oraz Ania i Artur Wachowiczowie wraz córką Hanią. Pokazali w spotach i towarzyszącej kampanii sesji zdjęciowej część swojego życia, codzienne chwile z bliskimi. (mb)