18 maja, w Międzynarodowy Dzień Muzeum, a także w dniu ponownego otwarcia muzeów dla zwiedzających, ruszyła akcja #pewniewmuzeum. Wybrane instytucje kultury, zamknięte w marcu z powodu pandemii, mogą wznowić działalność, jednak przy spełnieniu wytycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Akcja społeczno-informacyjna #pewniewmuzeum zakłada wspólne działania edukacyjne muzeów w całej Polsce, których celem będzie propagowanie nowych zasad zwiedzania. Ideą kampanii jest to, by odwiedzający muzea czuli się w nich pewnie. Od tego też wzięła się nazwa projektu. Inicjatorem akcji jest Muzeum Polskiej Wódki, a lokalne wsparcie zapewnia Warszawska Organizacja Turystyczna.
Logo akcji
Jak tłumaczą organizatorzy, pandemia wywróciła nasze życie do góry nogami i zmienła także funkcjonowanie instytucji kultury. W związku z odmrażaniem gospodarki jednostki kulturalne otwierają się ponownie, jednak na nowych zasadach.
„Nowych pomysłów na ponowne zaproszenie gości do odwiedzin w miejscach, które znają, lub o których słyszeli, jest bardzo wiele. Wspierać będziemy każdą z takich inicjatyw, bo trzeba nadrobić stracony czas. Wierzymy, że muzea, które na nowo zapraszają do zwiedzania, wdrożyły rozwiązania, które rekomendowało MKiDN i na co dzień zapewnią warunki do bezpiecznego pobytu w ich placówkach” – komentuje Barbara Tutak, prezes zarządu Warszawskiej Organizacji Turystycznej.
Czytamy, że istotne jest informowanie gości o wprowadzonych procedurach m.in. na stronach www obiektów. Inicjatorzy akcji #pewniewmuzeum zachęcają też do publikacji logo akcji w widocznym miejscu wraz z czytelnymi komunikatami o nowych przepisach wprowadzonych do muzeów. Polecają także informowanie odbiorców w mediach społecznościowych o przyłączeniu się do projektu i wprowadzonych w placówce modyfikacjach.
Warszawska Organizacja Turystyczna dodatkowo przygotowała dla swoich członków indywidualne tablice informacyjne oraz dostosowane do wytycznych i przepisów regulaminy gotowe do opublikowania na stronach internetowych jednostek kultury. Czytamy jednak, że akcja ma charakter ogólnopolski i jej pomysłodawcy mają nadzieję, że włączą się do niej też inne lokalne organizacje wpierające kulturę i turystykę, a w szczególności muzea.
„Przez ostatnie kilka tygodni opracowywaliśmy w Muzeum Polskiej Wódki system niezbędnych adaptacji w taki sposób, aby zapewnić gościom maksymalne bezpieczeństwo oraz umożliwić im w pełni komfortowe zwiedzanie. Oznaczyliśmy miejsca z preparatami dezynfekującymi naklejkami informacyjnymi, umieściliśmy przy kasach podstawowe informacje, o niezbędnych modyfikacjach, zapewniliśmy środki ochrony osobistej dla zwiedzających, a recepcja oraz wszystkie kasy i stanowisko ochrony wyposażyliśmy w zasłony plexi” – opisuje Krzysztof Drągowski, General Manager Muzeum Polskiej Wódki.
Agnieszka Rynecka, Manager Muzeum Polskiej Wódki, dodaje: „Pomysł akcji społeczno-informacyjnej #pewniewmuzeum narodził się w sposób naturalny, z obserwacji otaczającej nas rzeczywistości, rozmów z potencjalnymi gośćmi. Mamy nadzieję, że inicjatywa zostanie zaakceptowana przez środowisko i kolejne obiekty przyłączą się do niej. Zależy nam także na rekomendacji gości, którzy odwiedzą muzea. Ważne jest, aby kultura na nowo zagościła w życiu Polaków i każdy mógł czuć się #pewniewmuzem”.
Do akcji #pewniewmuzeum dołączyło już Muzeum Życia w PRL, a zainteresowane nią jest także Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego – podają organizatorzy. (mb)