poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościPleban: w 2014 kampanie lifestyle’owe będą bardziej widoczne

Pleban: w 2014 kampanie lifestyle’owe będą bardziej widoczne

Trendy w PR na 2014 rok

Mniejsi klienci – wcale nie mniejsze budżety

W 2013 roku dało się zauważyć zwiększenie budżetów na działania public relations wśród małych i średnich przedsiębiorstw i trend ten nadal będzie się rozwijać. Przedstawiciele tych firm coraz częściej otwierają się na branżę PR i współpracę z agencjami. Niejednokrotnie działania te rozumiane są jako wsparcie aktywności marketingowych. Dlatego przy tego typu klientach należy wcielić się w rolę edukatora, niejako nauczyciela branży i jej tajemnic. Każda firma czy mniejsza organizacja ma w sobie dokładnie taki sam potencjał, jak duża korporacja. Wystarczy go tylko odkryć i odpowiednio wykorzystać.

Być jeszcze bliżej konsumenta

Odnoszenie się do uczuć i emocji konsumentów jest od pewnego czasu silnie wykorzystywane w komunikacji marek z obszaru lifestyle’owego. Teraz jednak na ten etap weszły poważne marki. Coraz częściej widać, iż instytucje finansowe czy banki podejmują próby tworzenia społeczności i jej zaangażowania wokół pozytywnych emocji, które budzą. Zmiana wizerunku na cieplejszy i bardziej lifestyle’owy pozwala im dotrzeć tam, gdzie do tej pory nie byli, czyli do serc swoich (potencjalnych) klientów. Przykłady tego typu kampanii będą silnie widoczne na rynku w 2014 roku.

Inspirować by pisać wspólną historię

W ramach komunikacji emocjonalnej, warto zwrócić szczególną uwagę na sposób opowiadania historii o marce czy też naszym produkcie. Storytelling przeżywa aktualnie swój renesans, a z każdym kolejnym miesiącem przybywa firm, które wykorzystują ten trend. Okazuje się bowiem, że słupki sprzedaży rosną także wtedy, gdy nie mówimy bezpośrednio o produkcie, ale kreujemy ciekawy, angażujący i inspirujący kontent. Marki opowiadają historie o tym, jak zmieniały się na przestrzeni lat, pokazują idee i pomysły, opowieści ciekawych (choć często zwykłych, normalnych) ludzi, którzy inspirują innych do działania. Taki kontent pozwala pozyskiwać naturalnych ambasadorów wśród społeczeństwa, ale także zachęca do interakcji, rozmowy, refleksji.

Efekt pszczoły

Bliższe relacje marek z konsumentami uświadomiły tym drugim, iż tylko wspólne działanie może mieć wpływ na decyzje podejmowane przez firmy. Efekt pszczoły, czyli skuteczne kreowanie buzzu wokół danej idei, może przybierać charakter zarówno pozytywny, jak i negatywny. Należy się jednak spodziewać, że jednoczenie się w celu wywarcia nacisku będzie coraz bardziej powszechne. Miejmy nadzieję, że głównie w słusznej sprawie!

Nowe narzędzia

Do tej pory PR-owcy mieli kilka ulubionych narzędzi, którymi się posługiwali. Na szczęście w ostatnich latach bardziej otworzyliśmy się na innowacje i nowe rozwiązania. W 2013 roku warto zwłaszcza podkreślić rolę aplikacji mobilnych w kontekście działań PR. W momencie, gdy mobilny internet przestał być barierą, stało się to dobrym jakościowo sposobem na dotarcie do większej grupy naszych konsumentów.

Trend celebrytyzacji

Blog buduje rozpoznawalność – nie tylko produktu, który się na nim pojawia, ale przede wszystkim blogera, który go prowadzi. W tej chwili obserwujemy trend celebrytyzacji czyli promowania przez media autorów z blogosfery. Ich obecność na wydarzeniach, pozowanie na ściankach prasowych, udział w zagranicznych wyjazdach – to już standard. Jednak i to będzie ewoluować. Internet jest niezwykle dynamiczny, dlatego można przypuszczać, że w najbliższych miesiącach wykształci się grupa mocno wyspecjalizowanych blogerów i to oni będą na podium rankingów. Dzięki swej wiedzy i specjalizacji w danej branży krok po kroku umacniać będą swoją pozycję. Tym samym możemy przypuszczać, że będą się cieszyć jeszcze większym zaufaniem społeczeństwa. Pamiętajmy jednak, że na koniec dnia, także wiarygodność dziennikarzy będzie rosnąć. Drukowane magazyny i dzienniki w większości funkcjonują już w Internecie, widać wyraźnie konwergencję mediów. Proces ten (i niejaką rywalizację) obserwować będziemy w 2014 roku.

Mariusz Pleban – właściciel i prezes Multi Communications

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj