piątek, 20 września, 2024
Strona głównaAktualnościPo co firmom badania rynkowe?

Po co firmom badania rynkowe?

Działy marketingu i PR w sektorze prywatnym zazwyczaj skupiają się na budowaniu wizerunku marki, ale nie mierzą efektywności swoich działań – czytamy w Gazecie Finansowej.

Tygodnik powołuje się na badania PMR, z których wynika, że tylko 32 proc. firm zadeklarowało, że ko­rzysta z benchmarking’u, a ponad 2/3 przedsiębiorstw w żaden sposób nie mierzy efek­tywności swoich działań. Tymczasem, jak przekonuje Zofia Bednarowska, autorka tekstu, „badania i analizy rynkowe to inwestycja” – mimo, że nie przynosi natychmiastowych zysków.

„Przede wszystkim pozwalają pozyskać wiedzę unika­tową dla zamawiającego, a także nie­dostępną dla innych ze względu na przepisy prawne i zapisy umów. Nikt z konkurencji nie dostaje takich sa­mych danych i analiz, jak firma zamawiająca” – czytamy. Problematyczne, zwłaszcza dla małych firm, są niestety koszty. Jednak jak przekonuje Zofia Bednarowska: „w przy­padku trudności budżetowych za­wsze można podzielić badania na kilka mniejszych etapów, co pozwoli na rozłożenie kosztów w czasie”. Jako argument za mierzeniem efektywności działań podaje fakt, że jest to niezależne źródło informacji.

W dalszej części Bednarowska akcentuje zarzuty wobec raportów badawczych. Są nimi słabe lub nieobecne rekomendacje. „To pro­blem, za który odpowiadają po części obie strony. Z jednej strony agencje badawcze, z drugiej firmy zlecające niechętnie dzielą się informacjami z agencjami”. Jako klucz do sukcesu autorka artykułu wskazuje zrozumienie przez agencję praw­dziwego problemu biznesowego. „Do tego jednak niezbędne jest poznanie specyfiki działania firmy zlecającej, jej trudności i problemów w działalno­ści rynkowej” – podsumowuje na łamach Gazety Finansowej. (mw)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj