Popularność podcastów zarówno w Polsce, jak i na świecie, nadal rośnie – pokazuje kolejna edycja badania „Słuchacz podcastów w Polsce” przygotowanego przez Grupę Eurozet we współpracy z Publicis Groupe.
W 2023 roku niemal 10 mln polskich internautów słuchało treści słownych audio przynajmniej raz w miesiącu – wynika z piątej edycji badania. Co więcej, 7 mln osób, czyli ponad 25 proc. internautów, słuchało podcastów przynajmniej raz w tygodniu.
„W Polsce rośnie liczba heavy userów podcastów. To już absolutnie masowe medium” – zauważa Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający sprzedażą agencyjną w Grupie Eurozet. Jak podkreśla, zasięg tygodniowy podcastów wśród użytkowników Internetu w 2023 roku wyniósł 26,5 proc., co oznacza wzrost o 5,3 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Z badania wynika, że miesięczny zasięg podcastów wyniósł z kolei 37,1 proc., czyli o 6 pkt proc. więcej w stosunku do 2022 roku. Liczba osób, które przynajmniej raz w miesiącu słuchały podcastów w 2023 roku, wzrosła rokrocznie p ponad 1,6 mln i wyniosła 9,8 mln.
Liczba podcastów także stale rośnie – w 2023 roku było ich łącznie blisko 9 tys.
Wysoką dynamiką wzrostu odznacza się także znajomość znaczenia słowa „podcast” – wskazują autorzy badania. 78 proc. badanych wie, co oznacza to pojęcie. To wzrost o 7 pkt proc. w porównianiu z poprzednim badaniem. Jak wskazują autorzy, w 2020 roku świadomych tego pojęcia było 58 proc. respondentów. Co więcej, o 4 pkt proc. zmalał odsetek osób, które miały styczność z pojęciem podcastu, ale nie znały jego znaczenia: w 2023 roku było to 16 proc. Internauci, którzy nie zetknęli się z pojęciem podcastu stanowili z kolei 6 proc.
O badaniu:
Autorem i właścicielem badania „Słuchacz podcastów w Polsce” jest Grupa Eurozet. Realizacją zajęło się Publicis Groupe, badanie przeprowadzono w okresie listopad-grudzień 2023 roku wśród internautów w wieku powyżej 15 lat (N=8125; CAWI).