31 proc. kobiet deklaruje, że po urlopie rodzicielskim miało trudności z powrotem na uprzednio zajmowane stanowisko w miejscu pracy. Z takim problemem mierzyło się natomiast tylko 3 proc. ankietowanych mężczyzn – wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2024”.
Hays podkreśla, obowiązki związane z opieką nad dzieckiem wciąż rozumiane są jako domena kobiet. To w ich przypadku częściej postrzega się rodzicielstwo jako powód mniejszego zaangażowania i dyspozycyjności w pracy. Jeśli chodzi o mężczyzn – takie wnioski wysuwane są „zdecydowanie rzadziej”.
Co więcej, pracownice częściej doświadczają trudności dotyczących zatrudnienia na stanowiskach decyzyjnych. „Zaledwie co piąta organizacja w Polsce jest kierowana przez kobietę. Odsetek ten odnotował wzrost o zaledwie jeden punkt procentowy w porównaniu z rokiem ubiegłym” – dowiadujemy się.
Z raportu wynika także, że kobiety na stanowiskach menedżerskich lub dyrektorskich najczęściej są przełożonymi głównie dla swojej płci. „O feminizacji zespołów zarządzanych przez kobiety można mówić w aż 78 proc. przypadków, natomiast w zespołach prowadzonych przez mężczyzn maskulinizacja występuje w zaledwie 41 proc.” – czytamy.
Jak zaznacza Łukasz Grzeszczyk, CEE Executive Director – Investors Consulting & Talent Location Strategy w Hays, na kariery matek częściej wpływają nieuświadomione uprzedzenia i krzywdzące założenia ze strony osób decyzyjnych. Specjalista podkreśla szczególną rolę działań edukacyjnych, które mają doprowadzić m.in. do normalizacji pełnego udziału ojców w życiu dzieci już od momentu narodzin.
Reprezentanci obu płci wypowiedzieli się również na temat równowagi między życiem rodzinnym a zawodowym. Aż 64 proc. respondentek deklaruje, że w swojej karierze zawodowej doświadczyło problemów związanych z pogodzeniem pracy i obowiązków związanych z opieką nad dzieckiem lub dziećmi. Dla porównania – do tego typu komplikacji przyznaje się 42 proc. ankietowanych mężczyzn.
Co więcej, 69 proc. pracujących matek skarży się na brak możliwości pełnego uczestnictwa w życiu dziecka, a 65 proc. wskazuje, że odczuwa konieczność wyboru między zaangażowaniem w życie rodzinne lub zawodowe. 59 proc. dostrzega natomiast, że ma za mało czasu na przebywanie z bliskimi.
Raport „ujawnił jednak niewielkie, lecz bardzo pozytywne zmiany”. Zgodnie z nim, odsetek kobiet, który mierzy się z problemem łączenia kwestii zawodowych i rodzicielskich „nieznacznie, lecz regularnie maleje”. Z kolei liczba ojców napotykających tego typu przeszkody wzrosła o 5 proc. w ciągu roku (obecnie 42 proc.).
Agnieszka Kolenda, Executive Director w Hays, zauważa, że pokolenie Z może sprawić, że nieuświadomione uprzedzenia i przekonania dotyczące rodzicielstwa zmniejszą się. „W połączeniu z działaniami na rzecz równiejszego podziału nieodpłatnej pracy opiekuńczej, realnie odczarowanie tak głęboko zakorzenionego w kulturze wizerunku rodzica-kobiety staje się wysoko prawdopodobne” – podsumowuje ekspertka. (an)
O badaniu: Raport Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2024” powstał na bazie odpowiedzi zebranych w okresie od marca do maja 2024 roku. Prezentuje on wyniki badania przeprowadzonego wśród ponad 2,5 tys. specjalistek i specjalistów w Polsce. Dane zostały uzupełnione komentarzami ekspertów rynku pracy.