Najnowsze badanie Instytutu Badawczego IPC „Skok w dorosłość” przygotowane dla Politechniki Wrocławskiej wykazało, że młodzi ludzie mają coraz większą świadomość tego, jak ważne jest zachowanie równowagi między życiem zawodowym a osobistym. Wyniki pokazują, że pokolenie Z już na etapie planowania kariery bierze pod uwagę kwestie związane z zachowaniem work-life balance.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
W badaniu postanowiono sprawdzić, jakie są dominujące obszary w życiu pokolenia Z. Jak wynika z raportu, dla większości młodych ludzi najistotniejsze są relacje z innymi ludźmi. Ankietowani najczęściej wskazywali, że najważniejsza jest dla nich rodzina (80 proc.) i przyjaciele (54 proc.).
Źródło: zrzut ekranu z raportu
Kariera zawodowa znalazła się w tym zestawieniu na piątym miejscu. Wyżej uplasowały się zdrowie i dobre samopoczucie, na co wskazywało niemal 55 proc. ankietowanych, a także rozwój osobisty (49 proc.). Jest to wyraźny sygnał, że dla przedstawicieli pokolenia Z relacje, zdrowie – zarówno fizyczne, jak i dobrostan psychiczny – oraz realizacja pasji są najbardziej cenionymi obszarami życia.
Eksperci przewidują, że właśnie ta hierarchia wartości może stać się kluczowym elementem, który pozwoli na zachowanie równowagi między obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym.
„W zachowaniu work-life balance największe znaczenie mają nasze zasoby. Bo to my decydujemy, w jakim środowisku żyjemy i na ile pozwalamy mu na nas wpływać. Założenie, że możemy kierować absolutnie wszystkim w naszym życiu, jest iluzją. Jednak to głównie od nas zależy, czy będziemy odczuwać równowagę – satysfakcję zarówno z pracy, jak i z życia osobistego. Niezależnie od tego, jaki wybierzemy zawód. Wszystko tkwi bowiem w naszym sposobie myślenia. Jeśli więc będziemy dbać o nasz organizm i nasz umysł, to poradzimy sobie z każdą okolicznością” – podkreśla prof. Joanna Rymaszewska, psychiatrka z Wydziału Medycznego Politechniki Wrocławskiej.
Co ma wpływ na wybory młodych wchodzących na rynek pracy?
Dla młodych osób wchodzących na rynek pracy dążenie do work-life balance zaczęło być szczególnie istotne podczas pandemii COVID-19 – wynika z raportu PwC „Młodzi Polacy na rynku pracy w nowej normalności” z 2020 roku. Wykazał on, że 59 proc. badanych przedkłada work-life balance ponad wysokie zarobki, a celem 51 proc. jest znalezienie pracy, która jednocześnie będzie ich pasją.
Trend ten utrzymuje się również obecnie. W badaniu Randstad Workmonitor z 2023 roku 94 proc. respondentów wskazało work-life balance jako najważniejszy czynnik wpływający na zadowolenie Polaków z miejsca pracy. W tym samym badaniu ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że nie przyjęłaby oferty pracy, gdyby zatrudnienie miało negatywnie wpływać na ich życie prywatne.
Z raportu Politechniki Wrocławskiej wynika również, że chociaż dążenie do niezależności finansowej i chęć zdobywania doświadczenia zawodowego w dalszy ciągu są ważne dla młodych ludzi, to jednocześnie zdają sobie oni sprawę z tego, jak istotne jest zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Ponadto pokolenie Z w swoich planach zawodowych w dużym stopniu uwzględnia również rozwój osobisty. 49 proc. respondentów wskazuje samorealizację za najważniejszą wartość w ich życiu.
„Kariera zawodowa i sukces finansowy nie są już celem samym w sobie, lecz narzędziem do osiągnięcia pełniejszego życia. Szczególnie, że młodzi mają też świadomość zagrożeń związanych z nadmiernym stresem i wypaleniem zawodowym” – czytamy w raporcie.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Młodzi ludzie są coraz bardziej świadomi jak ważne jest dążenie do osiągnięcia work-life balance. Pokolenie Z wie, jak ważne jest zdobywanie doświadczenia zawodowego, ale jednocześnie wykazuje wysoką świadomością tego, jak istotne jest dbanie o zdrowie psychiczne, rozwój osobisty i relacje z bliskimi.
Pełen raport dostępny jest do pobrania na stronie. (kn)
O badaniu
Badanie na zlecenie Politechniki Wrocławskiej zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2024 roku. Składały się na nie dwie części: badanie ilościowe, które obejmowało kwestionariusz elektroniczny wypełniony przez 1 060 osób (grupa reprezentatywna m.in. pod względem płci i miejsca zamieszkania), oraz badanie jakościowe, na które składają się wywiady w ośmiu grupach fokusowych złożonych z 64 uczniów liceum (z klas III i IV) oraz technikum (z klas IV i V)