piątek, 28 marca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościPokolenie Z częściej wybiera kontakt z człowiekiem niż rozwiązania oparte na AI?

Pokolenie Z częściej wybiera kontakt z człowiekiem niż rozwiązania oparte na AI?

46 proc. przedstawicieli pokolenia Z w przypadku lekkich problemów ze zdrowiem wybrałoby wizytę w przychodni, a zaledwie 28 proc. skorzystałoby z teleporady medycznej – wynika z badania „Granice ucyfrowienia generacji Z” przeprowadzonego przez LoveBrands Group wraz z SW Research.

Analiza pokazuje, że osoby należące do generacji Z w wielu obszarach decydują się na bezpośrednie kontakty z drugim człowiekiem i jego doradztwo, nawet jeśli jednocześnie mają do wyboru rozwiązania cyfrowe. Wnioski te mogą być zaskakujące w szczególności dlatego, że powszechnie pokolenie Z ze względu na wychowanie w świecie cyfrowym przez wielu jest uznawane za generację zapatrzoną w sztuczną inteligencję.

Pokolenie to wybrałoby kontakt z człowiekiem nie tylko w przypadku badań lekarskich. Podobnie wygląda kwestia płatności. 56 proc. respondentów za benzynę zapłaciłoby w kasie, a 44 proc. skorzystałoby z tankomatu. Ponadto, ponad połowa badanych, wpłacając dużą ilość pieniędzy na konto, wolałaby udać się do banku. Aż 58 proc. ankietowanych, odbierając jedzenie od kuriera, wolałoby zrobić to bezpośrednio od niego. Zaledwie 34 proc. respondentów chciałoby natomiast tego kontaktu uniknąć.

Jak zauważa Dominika Wnuczyńska, Head of Brand Strategy w LoveBrands Group, pokolenie Z stawia na technologię jedynie wtedy, kiedy dana czynność lub proces decyzyjny są proste i obciążone małym ryzykiem. Natomiast rozwiązanie jakiegoś problemu, wpłata do banku dużej ilości pieniędzy, a także porada lekarska są kwestiami, w których przedstawiciele generacji Z wolą postawić na bezpośredni kontakt z człowiekiem.

Badanie pokazuje, że pomimo szybkiego rozwoju AI i coraz większych możliwości tej technologii, nadal nie wzbudza ona zbyt dużego zaufania w osobach należących do pokolenia Z. Mimo wysokiego ucyfrowienia w razie problemów wymagających wsparcia biura obsługi klienta przedstawiciele generacji Z najczęściej wybierają kontakt z prawdziwym konsultantem podczas rozmowy telefonicznej (37 proc.) lub na czacie (26 proc.). Zaledwie 7 proc. respondentów wolałoby konsultację z asystentem AI.

Nawet w przypadku wstydliwego problemu badani raczej unikają kontaktu ze sztuczną inteligencją. O tego typu kłopotach wolą rozmawiać z zaufaną osobą (64 proc.) niż zwierzać się AI (14 proc.). Także podczas podejmowania ważnych, życiowych wyborów przedstawiciele generacji Z wybraliby raczej poradę od zaufanej osoby (69 proc.) lub podjęcie samodzielnej decyzji (23 proc.) zamiast wsparcia sztucznej inteligencji (8 proc.).

W sprawach sercowych, takich jak poszukiwanie drugiej połówki, pokolenie Z w większości również rezygnuje z pomocy AI. 53 proc. respondentów, szukając partnera w aplikacji randkowej, woli zrobić to samodzielnie niż z pomocą sztucznej inteligencji (19 proc. wskazań). Co więcej, 63 proc. badanych bez udziału tej technologii preferuje także prowadzenie rozmowy z wybraną osobą. Zaledwie 12 proc. wykorzystałoby do tego celu AI.

Pomimo wizerunku pokolenia, które bezkrytycznie patrzy na technologię, osoby z generacji Z nie są wielkimi fanami AI, jak początkowo mogłoby się wydawać. Nic więc dziwnego, że biochipy nie znalazły wśród nich zbyt wielu zwolenników. Nieodpłatne wszczepienie takiego urządzenia respondenci uznają za interesujące tylko w wybranych obszarach życia, np. kiedy umożliwiłoby identyfikowanie markerów nowotworowych (47 proc.), monitorowanie parametrów zdrowotnych (37 proc.) lub gdyby dzięki temu zabiegowi mogli łatwiej komunikować się w językach obcych (38 proc.).

Jeszcze większy dystans wobec biochipów pojawia się, gdy chodzi o zabezpieczenie swojego mienia (22 proc.), ułatwianie codziennych czynności, w tym odblokowywanie drzwi czy podpisywanie dokumentów (21 proc.), lub płatności zbliżeniowe (19 proc.). Ponadto, bardziej otwarci na wszczepienie biochipa są mężczyźni niż kobiety. (ao)

O badaniu:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie LoveBrands Group przez agencję SW Research i przeprowadzone we wrześniu 2024 r. metodą wywiadów online (CAWI) na reprezentatywnej próbie 612 respondentów z pokolenia Z

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj