Tylko 37 proc. Polaków ufa wiadomościom telewizyjnym i radiowym – wynika z badania European Trusted Brands 2012. W innych krajach Europy zaufanie jest o wiele wyższe, bo średnio mniej niż połowa ankietowanych deklaruje nieufność wobec tych mediów. Za to prawie 60 proc. Polaków wierzy w informacje znalezione w internecie.
W badaniu European Trusted Brands 2012 wzięło udział 15 krajów europejskich. Ankietowani zostali zapytani o ufność wobec mediów. Okazuje się, że Polacy nie pokładają wielkiego zaufania w mediach tradycyjnych, wierzą za to w wiadomości zaczerpnięte z internetu. Ufa im 56 proc. Polaków, wobec średniej europejskiej wynoszącej 45 proc. W innych krajach europejskich sytuacja wygląda odwrotnie – zaufanie wobec mediów tradycyjnych jest wysokie, np. w Szwecji to 82 proc., w Finlandii 70 proc.
Podobnie jak w innych krajach europejskich, Polacy darzą małym zaufaniem dziennikarzy (32 proc.). „Mimo braku zaufania do tradycyjnych mediów, Polacy nie tracą zaufania, aczkolwiek umiarkowanego, do zatrudnionych w nich dziennikarzy. Co więcej, podobnie jak internet, darzą ich nieco większym zaufaniem niż inni Europejczycy. Paradoks polskiej nieufności wobec tradycyjnych mediów polega na tym, że reprezentują one całe spektrum politycznych, społecznych i gospodarczych interesów. Teoretycznie, zatem, każdy widz, słuchacz czy czytelnik może znaleźć takie medium, które jest dla niego najbardziej wiarygodne. Widocznie oceniając ogólnie media, ocenia on przede wszystkim te, którym nie wierzy” – twierdzi Janusz Czapiński, psycholog społeczny. (kg)