piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPolacy nie wiedzą, jak postępować z żywnością w czasie pandemii. Potrzeba kampanii...

Polacy nie wiedzą, jak postępować z żywnością w czasie pandemii. Potrzeba kampanii edukacyjnych

Społeczeństwo ma obawy związane z wpływem koronawirusa na bezpieczeństwo żywności i jej opakowań – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję PR Hub i Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Okazuje się, że obawy te przekładają się na postawy konsumentów i zmieniają ich zwyczaje zakupowe. Potrzebne są działania komunikacyjne, podjęte przez branżę spożywczą i retail, dzięki którym konsumenci łatwiej odnajdą się w nowej sytuacji – zwracają uwagę organizatorzy badania.

64 proc. badanych uważa, że świeża żywność może być źródłem kontaktu z koronawirusem SARS-CoV-2. Blisko 75. proc. sądzi, że takim źródłem może być opakowanie produktów spożywczych. Oznacza to, że około trzech czwartych ankietowanych jest zdania, że podczas kontaktu z produktami spożywczymi może dojść do zarażenia koronawirusem. Dzieje się tak mimo deklaracji FDA o niestwierdzeniu powiązań między zachorowaniami a żywnością – czytamy.

Badanie pokazało także, że społeczeństwo czuje się niedoinformowane w kwestii postępowania z żywnością i opakowaniami – większość respondentów nie wie, jak skutecznie i bezpiecznie pozbyć się wirusa z powierzchni produktów spożywczych. 65,6 proc. ankietowanych deklarowało niewiedzę w przypadku pieczywa, 64,8 proc. w przypadku produktów świeżych niepakowanych, a 57,8 – w przypadku opakowań.

Okazuje się, że u części  badanych (21 proc.) obawy związane z obecnością koronawirusa na produktach spożywczych są na tyle duże, że deklarują oni ograniczenie zakupu żywności pochodzącej z krajów, w których stwierdzono największą liczbę zachorowań. Zmieniły się także zachowania konsumentów – 83 proc. respondentów deklaruje, że robi zakupy rzadziej, 41 proc. potwierdza, że zrobiło zapasy, 14 proc. ograniczyło zakup produktów świeżych,  blisko 28 proc. odpowiedziało, że wybiera tylko produkty najbardziej niezbędne. Zaledwie 8,9 proc. deklarowało, że sytuacja nie wpłynęła na ich nawyki zakupowe.

Emilia Hahn, CEO PR Hub, komentuje dla PRoto.pl wyniki badania:

„Badanie to wyraźnie pokazuje, że konsumenci potrzebują informacji, jak w obecnej sytuacji należy postępować z żywnością. To specyficzna kategoria produktów, wyjątkowo wrażliwa i ważna dla konsumentów, a jednak przez kilka pierwszych tygodni rozwoju pandemii w Europie, bardzo niewiele informacji dotyczyło produktów spożywczych. Dopiero w ostatnich dniach pojawiły się szersze publikacje na ten temat, przygotowane przez GIS, EFSA oraz nasza, opracowana we współpracy z WUM. Brakuje działań edukacyjnych w tym zakresie, czego efektem jest spadek sprzedaży w tej kategorii, głównie produktów świeżych. W wywiadzie udzielonym portalowi spożywczemu prezes firmy Putka stwierdza, że sprzedaż pieczywa niepakowanego, „z półki”, spadła o 10-15 proc., wyrobów cukierniczych o 30-40 proc. Za to wzrosła sprzedaż pieczywa tostowego. I nie sądzę, aby przyczyną tego była dłuższa data przydatności do spożycia. Z naszego badania wynika, że z jednej strony ludzie uważają, że przez kontakt ze świeżym pieczywem mogą mieć styczność z wirusem. Z drugiej strony, przeważająca część z nich nie wie, jakie działania podjąć, aby zabezpieczyć się. W efekcie – kupują to, co uważają za najbezpieczniejsze. A przecież dotychczas nie stwierdzono żadnych przypadków zakażenia się SARS-CoV-2 w wyniku kontaktu z żywnością. Dlatego niezwykle istotne jest podjęcie działań edukacyjnych przez producentów, szczególnie tych z kategorii produktów świeżych, niepakowanych oraz sieci handlowe. I takie działania mamy właśnie w planie w ramach naszego partnerstwa z WNoZ Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego”.

W badaniu zapytano także o źródła informacji na temat obecnej sytuacji związanej z koronawirusem. Większość osób (62 proc.) wskazała portale internetowe. Dalej znalazły się: telewizja (35 proc.), portale rządowe (23 proc.) oraz media społecznościowe znajomych (13 proc.).

O badaniu:
Badanie sondażowe zostało zrealizowane przez agencję PR Hub i Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w kwietniu 2020 roku metodą CAWI na grupie 2176 osób.

* FDA. Food Safety and the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) [March 17, 2020]

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj