Organizacje pozarządowe cieszą się na tle innych instytucji dużym zaufaniem społecznym – wynika z badania Stowarzyszenia Klon/Jawor. Jednocześnie jednak wiedza na temat ich funkcjonowania jest niewielka.
Fundacjom ufa 56 proc. Polaków, a stowarzyszeniom 50 proc. Dla porównania kościół cieszy się zaufaniem 53 proc. społeczeństwa, samorządom ufa 44 proc., a rządowi – 22 proc. Wysokie zaufanie społeczne organizacji pozarządowych nie przekłada się jednak na wiedzę o ich sposobie funkcjonowania. Respondenci zapytani o działania typowe dla organizacji wymieniają przede wszystkim pomaganie potrzebującym (79 proc.) oraz prowadzenie zbiórek pieniężnych (77 proc.). Tymczasem – jak zauważają autorzy raportu – organizacje zajmujące się pomocą społeczną i usługami socjalnymi to zaledwie 6 proc. sektora pozarządowego. Niska jest też świadomość dotycząca źródeł finansowania organizacji. Zdaniem 56 proc. Polaków pieniądze, którymi dysponują fundacje i stowarzyszenia pochodzą przede wszystkim ze zbiórek oraz z odpisu 1 proc. podatku. Jednak w rzeczywistości środki te stanowią zaledwie 7 proc. ogółu pieniędzy, którymi dysponuje sektor pozarządowy – czytamy.
Badania wskazują także, że niewielu z nas ma bezpośredni kontakt z organizacjami. W ciągu ostatniego roku w ich działaniach uczestniczyło jedynie 13 proc. ankietowanych.
Metodologia
Badanie „Wizerunek organizacji pozarządowych” zrealizowano w ramach projektu Badania-Wiedza-Rozwój III Sektora finansowanego ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Badanie jakościowe (sześć zogniskowanych wywiadów grupowych) zrealizowano w październiku 2014, a badanie ilościowe (techniką CAPI, na reprezentatywnej próbie 1003 Polaków powyżej 14 roku życia) w listopadzie 2014.