Uczelnia stworzyła SIW PW, czyli System Identyfikacji Wizualnej Politechniki Warszawskiej. Został on skonstruowany wokół hasła przewodniego: „Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy”. To słowa Alberta Einsteina, podkreślające siłę kreatywności człowieka.
Politechnika wprowadziła nowe znaki, wybrała paletę barw (8 kolorów: słoneczny, morelowy, śliwkowy, miętowy, szafirowy, wrzosowy, grafitowy i mokka) oraz czcionki. Każdy wydział ma przypisane dwa kolory, ale może wykorzystywać też inne, dostępne w gamie. Celem zmian ma być wyznaczanie trendów nie tylko w nauce, ale też w myśleniu o nowoczesnej instytucji. SIW PW jest od teraz podstawowym narzędziem kreowania Marki Politechniki Warszawskiej.
„Budowanie Marki Politechniki Warszawskiej trwa nieustannie. Świat się zmienia, a my potrzebujemy nowych form przekazu informacji o Politechnice. Nasze działania są wyjściem naprzeciw najnowszym trendom w tym zakresie. (…) Nasza Marka jest znana i szanowana, nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Musimy nieustannie dbać o to, żeby Politechnika, szczególnie w świadomości młodych ludzi, była kojarzona z nowoczesnością, wysokimi standardami nauczania i miejscem, które wciąż się rozwija” – podkreśla rektor PW prof. Jan Szmidt.
„Kiedy zaczęłyśmy się mierzyć z tym zadaniem, bardzo szybko stało się dla nas jasne, że powinnyśmy oprzeć nowy znak Politechniki Warszawskiej na silnej, wyrazistej typografii. (…) Oprócz logotypu Politechniki i znaków wydziałowych, system identyfikacji wizualnej operuje całą paletą symboli, które można wykorzystywać w grafikach, nadrukach, gadżetach” – zaznacza Emilia Bojańczyk ze studia graficznego Podpunkt, autorka projektu.
W ramach nowej identyfikacji wizualnej można wyróżnić:
– znak podstawowy – logotyp nazwy uczelni, napisany autorskim fontem Radikal WUT. Litera „W” po obróceniu o 90 stopni tworzy znak „≥”- ten matematyczny znak koresponduje z hasłem przewodnim identyfikacji.
– znak skrócony – litera „P” oraz „W” z podstawowego logotypu Politechniki Warszawskiej
– znak uroczysty – nawiązujący do tradycyjnego godła uczelni
Koncepcja Systemu oparta jest na Księdze Marki PW. Pod koniec 2015 roku konkurs na stworzenie systemu identyfikacji wizualnej wygrało studio graficzne Podpunkt z Warszawy. (ak)