Polsat News, TVP1 i TVP Info najlepiej realizowały kryteria misji publicznej podczas kampanii prezydenckiej. Najmniej bezstronna była Telewizja Trwam – wynika z analizy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
W przypadku stacji telewizyjnych KRRiT zwróciła uwagę przede wszystkim na spełnianie kryteriów misji publicznej w materiałach poświęconych kampanii – obligatoryjnych dla nadawców publicznych oraz „pożądanych” wśród nadawców komercyjnych. W badaniach porównawczych audycji publicystycznych wzięto pod uwagę kategorie ustawowe takie jak: pluralizm, bezstronność, wyważenie i jakość warsztatową.
Najlepiej kryteria misji publicznej realizowały Polsat News, TVP1 i TVP Info – stwierdziła KRRiT. Dalej znalazły się TVN24 i TVP2. W najmniejszym stopniu kryteria te zrealizowała Telewizja Trwam, w przypadku której stwierdzono „brak pluralizmu” i „wyraźnie pozytywny stosunek dziennikarzy do przedstawicieli tylko jednej partii”. Pod względem bezstronności w pierwszej turze najwyższe wyniki uzyskały audycje Polsat News oraz telewizji publicznej, a za najmniej bezstronne uznano audycje Telewizji Trwam. W drugiej turze z kolei w sposób najbardziej bezstronny informacje prezentowano w audycjach telewizji publicznej. Najmniej bezstronne były programy Telewizji Trwam, a w drugiej kolejności TVN 24 – ze względu na nacechowane emocjonalnie zachowanie dziennikarzy połączone z prezentowaniem negatywnego stosunku do niektórych gości.
KRRiT za niepokojące uznała fakt, że w niewielu audycjach wyemitowanych przed I turą wyborów pojawiły się informacje o rzeczywistych prerogatywach prezydenta, co mogło mieć znaczenie w kontekście składanych przez kandydatów obietnic. Wątki te pojawiły się w większej liczbie w drugiej turze wyborów.
Celem monitoringu audycji radiowych była ocena jakości debaty publicznej oraz prowadzonej edukacji obywatelskiej, czyli sprawdzenie, czy słuchacze zostali poinformowani o kandydatach i ich programach w sposób rzeczowy, zrozumiały, wyczerpujący i bezstronny. Z analizy wynika, że tematyce wyborczej najwięcej czasu poświęcono w Radiu Maryja i w programach Polskiego Radia. Przed I turą wyborów najwięcej czasu poświęcono kandydatom o najwyższych notowaniach w sondażach, czyli Andrzejowi Dudzie i Bronisławowi Komorowskiemu. Natomiast przed II turą łączny czas poświęcony kandydaturze Bronisława Komorowskiego we wszystkich dziennikach (poza Radiem Maryja) był dłuższy niż poświęcony Andrzejowi Dudzie. W Radiu Maryja w obu turach ponad 60 proc. materiałów dotyczących Bronisława Komorowskiego to przekazy negatywnie oceniające jego działania.
W programach publicystycznych inaczej niż w przypadku dzienników, udział tematyki wyborczej był zdecydowanie wyższy: najwięcej czasu poświęciły jej TOK FM oraz Radio Maryja. Audycje publicystyczne skupiły się głównie na wizerunkowym aspekcie kampanii oraz walce politycznej, mniejsze znaczenie miały natomiast programy kandydatów.
KRRiT przeanalizowała w sposób ilościowy (ekspozycję bohaterów i tematów) kampanię prezydencką w głównych wydaniach serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej, TVN, Polsatu i TV Trwam. Analizie poddano programy emitowane w dniach 2-8 maja oraz 11-22 maja. Ponadto, w sposób szczegółowy – ilościowy i jakościowy, uwzględniając indeksy misji publicznej – przeanalizowano audycje publicystyczne Telewizji Polskiej (TVP1, TVP2, TVP Info), TVN24, Polsat News oraz TV Trwam, emitowane w dniach 24 kwietnia – 8 maja oraz 11 maja – 22 maja. KRRiT objęła monitoringiem również audycje radiowe poświęcone wyborom, tj. informacyjne (dzienniki) i publicystyczne nadane w okresach: dwóch tygodni poprzedzających I turę wyborów (27 kwietnia – 8 maja) oraz dwóch tygodni poprzedzających II turę (11 maja – 22 maja). Monitoringiem objęto audycje nadane w trzech programach Polskiego Radia: Programie 1, Programie 3 i Programie 4 oraz w czterech koncesjonowanych, tj. Radiu Zet, RMF FM, Radiu Maryja oraz ponadregionalnym TOK FM. (mb)