Styl zachowania polskich managerów różni się od tego, jaki reprezentuje kadra zarządzająca w innych regionach świata – wynika z badania PoepleKeys. Na czym polegają te różnice i jak się przekładają na codzienną pracę oraz jakie znaczenie mogą mieć dla efektywności polskiego biznesu?
Z pewnością nie raz doświadczyliśmy tego, że w jednym zespole są osoby, które różnie się zachowują, komunikują, podejmują decyzje, realizują cele itd. Te odmienności wynikają z różnych stylów zachowań (np. w powszechnie wykorzystywanym modelu DISC, 4 główne style zachowania to: dominujący, wpływowy, stały i sumienny). W pracy zespołowej rozumienie różnic w stylach zachowania zapobiega m.in. konfliktom i sprzyja współpracy opartej na zaufaniu, wzajemnym wsparciu, wykorzystaniu mocnych stron pracowników.
Ujmując w skrócie, styl dominujący (D) jest nastawiony na cel, zadanie, wyzwania, rywalizację; styl wpływowy (I) skupia się na ludziach, doskonale się komunikuje, jest kreatywny; styl stały (S) czuje się bezpiecznie w pracy zespołowej, realizacji jasno określonych zadań, a styl sumienny (C) to perfekcjonista, analizujący potencjalne ryzyka, komunikujący się przez twarde fakty. W każdym z nas są te 4 style zachowania, tylko w różnym natężeniu.
4 style zachowania DISC. Opracowanie: EFFECTIVENESS
I tak jak dotąd był znany procentowy rozkład poszczególnych stylów zachowań (D – 3 proc., I – 11 proc., S – 65 proc., C – 17 proc.) w środowisku pozazawodowym, bez większych różnic pod względem kulturowym, tak jednym z celów wspomnianego badania było zdiagnozowanie, jaki jest procentowy stosunek 4 głównych stylów zachowań w pracy oraz sprawdzenie, czy miejsce pochodzenia ma przy tym znaczenie.
Wnioski z badania
Bardzo często dostosowujemy nasze zachowanie do środowiska, w którym jesteśmy, stąd nie było zaskoczeniem, że w pracy procent stylu nastawionego na zadanie wzrasta (styl D z 3 do 16 proc. a styl C z 22 do 34 proc.). Natomiast największym zaskoczeniem był to fakt, że kiedy porównamy wyniki USA, Azji i Europy, to właśnie w Polsce jest najniższy procent stylu D – dominującego, dyrektywnego, silnie nastawionego na szybką realizację celu…
Rozkład stylu dominującego (D):
Azja: 25 proc., USA: 23 proc., Europa: 21 proc., w tym Polska: 17 proc.
…a najwyższy stylu C – sumiennego – analiza, fakty, skupienie się na procesie:
Rozkład stylu sumiennego (C):
Azja: 31 proc., USA: 26 proc., Europa: 24 proc., w tym Polska: 40 proc.
„Wyniki badania są spójne z naszymi obserwacjami, bo mamy okazję pracować na różnych rynkach” – komentuje Anna Sarnacka-Smith, Master Consultant D3 z EFFECTIVENESS, przedstawiciela PeopleKeys w Polsce. „W Polsce dużo więcej managerów skupia się szczegółach, analizie, procesie, a przed podjęciem decyzji sprawdza wszystkie możliwe informacje (styl C). To z jednej strony jest bardzo dobre zachowanie, bo zabezpiecza przed pomyłkami, dba o jakość. Z drugiej strony może ograniczać, bo takie osoby są ostrożne w kwestii podejmowania ryzyka, szybkich decyzji i mogą być początkowo ostrożne co do zupełnie innowacyjnych rozwiązań, co często decyduje o szybkości rozwoju biznesu. Takie zachowania są natomiast charakterystyczne dla stylu dominującego (D), którego w Polsce procentowo jest najmniej” – analizuje Sarnacka-Smith.
Różne style zachowań wyzwaniem dla współpracy międzynarodowej
„Wyniki badania nabierają szczególnego znaczenia, kiedy myślimy o firmach, dla których czynnik międzynarodowy ma znaczenie zarówno na poziomie prowadzenia biznesu na różnych rynkach – w tym rozumienia potrzeb klientów – jak i na gruncie współpracy w międzynarodowym zespole” – zauważa Sarnacka-Smith. „To nie tylko bariera językowa i wynikający z tego szum komunikacyjny może być wyzwaniem, ale właśnie to, że mamy inny sposób podejścia do realizowania celów, rozwiązywania konfliktów, prowadzenie procesów itd. – nie lepszy czy gorszy, ale inny” – dodaje przedstawicielka PeopleKeys. „Na przykład – uzasadnia – amerykańskie firmy mogą chcieć szybciej przejść do współpracy, zamknięcia negocjacji, bez zbytniego skupiania się na szczegółach tego projektu. Podobną strategię działania przyjmie firma azjatycka, natomiast w Polsce managerowie mogą potrzebować więcej czasu na zbadanie potencjalnych zagrożeń, przenalizowanie dostępnych rozwiązań, symulację tego, jak będzie przebiegać proces realizacji danego zadania”.
„Jak wspomniałam – podsumowuje Sarnacka-Smith – mamy różne podejścia, ale jeśli naszym celem jest doprowadzenie do współpracy, to nie ma drogi na skróty, musimy sobie zdawać sprawę z tych różnic, uczyć się rozpoznawać style zachowania i przyjąć taką strategię działania, która zakłada elastyczność w działaniu, dostosowanie się do rozmówcy, wyjście poza mój naturalny styl zachowania”.
O badaniu: w latach 2017-2016 zbadano 282 635 respondentów z 50 krajów na świecie, z czego 2 129 pochodziło z Polski. W badaniu wykorzystano narzędzie DISC, część badania kompetencji D3.