sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościPolska czeka na Muldera i Scully: social media o "Z Archiwum X"

Polska czeka na Muldera i Scully: social media o “Z Archiwum X”

Informacja o powrocie serialu „Z Archiwum X” tylko za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych objęła zasięgiem niemal 13 mln osób – wynika z analizy IMM. W styczniu o nowych odcinkach kultowej serii Polacy wspominali w sieci ponad 2 tysiące razy, a oczekiwaniu na powrót agentów Muldera i Scully towarzyszyło wielkie napięcie i duży entuzjazm.

„Z Archiwum X” to amerykański serial, który miesza gatunki science fiction, horroru, thrillera i sensacji. W Polsce emitowany był od 1996 roku i – tak jak na całym świecie – szybko znalazł ogromną rzeszę zagorzałych fanów. Jak dotąd, seria doczekała się 9 sezonów oraz dwóch kinowych filmów pełnometrażowych. Historia pary agentów – Foxa Muldera i Dany Scully – badających trudne do wyjaśnienia sprawy z pogranicza nauki i zjawisk paranormalnych – w 2016 roku powraca jako 6-odcinkowy miniserial.

 

Prawda leży na Twitterze

Tylko w styczniu polscy użytkownicy mediów społecznościowych ponad 2 tysiące razy wspominali o serialu „Z Archiwum X”. Najgłośniejsza dyskusja toczyła się jak zwykle na Facebooku i Twitterze. Najwięcej interakcji wywołały publikacje facebookowej strony Fox Polska, która na bieżąco informowała fanów o zbliżającej się premierze nowych odcinków serialu. Tytuł serialu często był również wymieniany w komentarzach pod artykułami w portalu Onet.pl, w serwisie Wykop.pl oraz  komentarzach do filmów w YouTube. 

Biorąc pod uwagę liczbę czytelników portali i serwisów internetowych, które podały informację na temat serialu, a także liczbę znajomych i fanów osób, które dyskutowały na ten temat w sieci, okazuje się, że o „Z Archiwum X” tylko dzięki publikacjom Polaków miało szansę usłyszeć aż 13 mln osób.

O serialu wspominały i facebookowe strony poświęcone rozrywce i modzie

(https://www.facebook.com/MagazynViva/posts/820746584718078)

 … nauce...

(https://www.facebook.com/nauka.polskieradio/posts/10153194098661216)

… a nawet finansom.

(https://www.facebook.com/samcik.blox/posts/10153391023815642)

Agent agentowi nierówny?

W oczekiwaniu na powrót pary charyzmatycznych agentów FBI, internauci często wyrażali tęsknotę za bohaterami. Jak wynika z monitoringu w IMM, nieco częściej Polacy wspominali o Foxie Mulderze, w którego postać wciela się aktor David Duchovny. Wierną i wielką rzeszę fanów ma w social media ma także Gillian Anderson, czyli ekranowa agentka Dana Scully. Nie tylko dzięki serialowemu wcieleniu: aktorka znana jest także m.in. z działań na rzecz popularyzowania karier naukowych wśród kobiet oraz równouprawnienia płci.

Tym większe zainteresowanie w mediach wywołała informacja, że początkowo producenci serialu zaproponowali Anderson dwukrotnie niższe wynagrodzenie niż Davidowi Duchovnemu. Komentarz aktorki na ten temat przytacza m.in. serwis NaEkranie.pl: „Jestem zaskoczona, że tak wielu dziennikarzy nie zwróciła na to uwagi, szczególnie w czasach, gdy coraz częściej mówi się o nierównych płacach w tym biznesie. To ważne, by mówić o tym głośno i wyraźnie. To był dla mnie szok, gdyż pracowałam bardzo długo na to, by być traktowana na równi z innymi” – mówiła Anderson w rozmowie z  The Daily Beast. Jak czytamy w NaEkranie.pl, ostatecznie Anderson i Duchovny otrzymali takie samo wynagrodzenie.

Kto chce wierzyć?

Wśród wielu wątków dyskusji na temat „Z Archiwum X”, wyjątkowo często przewijał się temat ścieżki dźwiękowej do serialu. Internauci wspominali przede wszystkim charakterystyczny motyw przewodni autorstwa Mike’a Snowa. Do wielu publikacji na temat serialu internauci dołączali linki do nagrań z YouTube bądź serwisów streamingowych, takich jak Spotify.

Temat serialu wzięli na tapetę też m.in. internetowi satyrycy (Andrzej Rysuje). a także wiele marek w ramach własnych działań promocyjnych w mediach społecznościowych i marketingu w czasie rzeczywistym, m.in. Renault.

We współpracy ze stacją FOX, do promocji nowej odsłony serialu włączył się także „AszDziennik”, satyryczny serwis internetowy.

(http://aszdziennik.pl/116319,polskie-archiwum-x-odkryte-w-zbiorze-zastrzezonym-ipn-znajduje-sie-lista-kosmitow-w-polskiej-polityce)

Łącznie, wszystkie publikacje na temat „Z Archiwum X” zamieszczone przez Polaków, wywołały ponad 200 tysięcy różnego rodzaju interakcji, w tym polubień i udostępnień. Prawdziwy wysyp komentarzy, wrażeń i recenzji dopiero jednak przed nami. Pierwsze odcinki nowej odsłony serialu zadebiutują w Polsce  w poniedziałek i wtorek na antenie stacji FOX.

Łukasz Jadaś, ekspert ds. badań internetu i social mediów

Czytaj także: „Z archiwum X” ze wsparciem agencji

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj