środa, 15 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościPolska - marka niespójna i przaśna?

Polska – marka niespójna i przaśna?

Walor Polski? Jest ich wiele, ale najważniejszy jest kapitał ludzki. Jednak są braki, z którymi trzeba się zmierzyć – to niespójność obrazu Polski oraz „przaśny przekaz” – stwierdzili goście konferencji „Polskie Puzzle”.

Młodzi ludzie to wielki potencjał, stąd powinni tworzyć start-upy – przekonywał Krzysztof Kusiak z Pangea Polska. Oprócz względów ekonomicznych (jakość produktu, niższe koszty dotarcia do odbiorcy itp.) daje to możliwość pokazania polskiego produktu i jakości, co przekłada się na wizerunek. Obecnie polska marka nie ma ugruntowanej pozycji zagranicą – 85 proc. obcokrajowców nie potrafi wymienić żadnej polskiej marki. Szansą na zmianę tej sytuacji jest Polonia, która może przyczynić się do „wytworzenia mody na Polskę”. Kusiak podkreślał również, że istotne jest komunikowanie swojego pochodzenia, bowiem okazuje się, że nie wszyscy ochoczo się do niego przyznają.

O markę trzeba zadbać także od wewnątrz. Zdaniem Małgorzaty Zakrzewskiej, koordynatorki kampanii Rock Niepodległości, patriotyzm może stanowić polską markę, która powinna łączyć przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. I tu Zakrzewska widzi przestrzeń do działania dla młodych ludzi, którzy mają w sobie potencjał i mogą promować Polskę zagranicą.

Nad wizerunkiem Polski debatowali także praktycy – blogerzy i młodzi przedsiębiorcy. Uczestnicy dyskusji byli zgodni, że promowany wizerunek Polski jest niespójny, a instytucje czy miasta nie współpracują ze sobą. Natalia Hatalska, blogerka, dodała do tego przedstawianie „przaśnego obrazu Polski” oraz ciągłe operowanie stereotypami. Zaś Dymitr Romanowski z firmy The Story wspomniał o braku pewności siebie, które przejawia się tym, że często nie przyznajemy się, że jesteśmy Polakami. Czego jeszcze brakuje? Pomocy państwa przy tworzeniu start-upów, stworzenia transferu wiedzy między firmami a uczelniami oraz promowania przedsiębiorczości wśród młodych.

Choć konferencja głównie skupiała się na diagnozie, nie zabrakło też pozytywnych przykładów „pięknych trzydziestoletnich”, którzy osiągnęli sukces. Łukasz Wilczyński z Planet PR przedstawił historię wygranej polskiej drużyny w amerykańskim konkursie na łazika marsjańskiego, zaś Zofia Klepacka, medalistka olimpijska, opowiadała o determinacji i sile, która jest niezbędna, aby wygrać. Polskiej marce udało się także zasłynąć dzięki grze Wiedźmin stworzonej przez CD Projekt RED. Polska pokazała się również od strony kultury, dzięki Orkiestrze Symfonicznej (projekt Instytutu Adama Mickiewicza).

Podczas konferencji zaprezentowano także wyniki konkursu „Teraz Polska Promocja”. Wyłoniono 18 laureatów, spośród 49 osób, które nadesłały prace magisterskie. Pierwsze miejsce zajął Filip Bebenow za pracę „Turystyka kolejowa w Polsce”. PRoto.pl było patronem medialnym konkursu. (kg)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj