Niewyróżniająca się rola drugoplanowa – taką recenzję mogliby wystawić Polsce widzowie zachodnich stacji telewizyjnych po obejrzeniu grudniowych doniesień o naszym kraju. W najnowszym raporcie „Zagraniczne telewizje o Polsce” najczęściej pojawiają się materiały na temat szczytu Trójkąta Weimarskiego oraz – ex aequo – o sporze Rosji z Białorusią o ceny gazu i nowy spot reklamowy Polski.
W grudniu większość przekazów dotyczących Polski miała charakter neutralny (na 178 przekazów 5 było pozytywnych, a 10 – negatywnych). Drugi miesiąc z rzędu to nie EuroNews została liderem wśród monitorowanych stacji; najwięcej emisji odnotowano w BBC World – w dużym stopniu wpłynęły na to materiały reklamowe o Polsce nadawane przez stację. Spoty reklamowe kampanii promującej Polskę w CNN i BBC World są zupełnie nową kategorią materiałów. Uplasowały się one na drugiej pozycji pod względem liczby emisji wśród wszystkich grudniowych przekazów (na równi ze sporem Rosja-Białoruś).
Reklamy, z racji charakteru płatnego przekazu, oceniane są jako neutralne, choć ich treść oczywiście przedstawia Polskę w bardzo korzystnym świetle.
W przekazach nt. Trójkąta Weimarskiego zaznaczano, że Polska ma bardziej łagodne stanowisko wobec Turcji niż pozostali partnerzy oraz kładzie większy nacisk na usztywnianie stanowiska wobec Rosji. Podkreślano również serdeczne stosunki między kanclerz Merkel a prezydentem Chirakiem, które kontrastowały z chłodem polsko-niemieckich relacji. Mimo to widoczne było pewne odprężenie w stosunkach między Polską, uważaną za trudnego partnera (ein schwieriger Partner), a Niemcami. Komentatorzy zgodni również byli, że Kaczyński, chcąc być partnerem dla Merkel i Chiraca, powinien zaprezentować się jako ktoś więcej niż tylko lokalny polityk.
Wszystkie anglojęzyczne i francuskojęzyczne monitorowane media dość obszernie informowały o konflikcie Białorusi z rosyjskim Gazpromem w sprawie cen dostawy gazu. Polska w omawianych przekazach pojawiała się wzmiankowo, jako kraj, który najbardziej może ucierpieć na białorusko-rosyjskim konflikcie.
Tematem często podejmowanym przez europejskich nadawców było również wręczenie Europejskich Nagród Filmowych, nazwanych „Europejskimi Oscarami”, zorganizowane w Warszawie.
Wszystkie informacje dotyczyły laureatów, wśród których znalazł się Roman Polański za całokształt twórczości.
Grudniowy raport „Zagraniczne telewizje o Polsce” zawiera analizę 178 przekazów odnoszących się do Polski lub Polaków. Na potrzeby zestawienia IMM analizował anglojęzyczne telewizje EuroNews, CNN, BBC World, niemieckie ARD i ZDF oraz francuską TV5.
Przekazy w całości poświęcone naszemu krajowi stanowiły 22 procent wszystkich monitorowanych materiałów. Wzmianki o Polsce lub Polakach pojawiły się w 19 proc. materiałów, a reklamy naszego kraju stanowiły 8 proc. przekazów. „Zagraniczne telewizje o Polsce” to comiesięczny raport Instytutu Monitorowania Mediów publikowany od sierpnia 2006 r. Na potrzeby analizy IMM monitoruje, pod kątem wizerunku Polski, 24 godziny na dobę stacje CNN, EuroNews, BBC World, ARD, ZDF oraz TV5. Raport grudniowy w pełnej wersji jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów. (kk)