Światowa Organizacja Turystyki, która funkcjonuje w ramach ONZ (ang. United Nations World Tourism Organization), każdego roku bada światowy ruch turystyczny i przygotowuje rekomendacje dla poszczególnych miejsc. Opierają się one na takich aspektach jak dostępność bazy noclegowej czy bezpieczeństwo – podaje wyborcza.pl. Jak zaznacza źródło, te rekomendacje są istotne m.in. dla biur podróży czy międzynarodowych organizacji turystycznych.
UNWTO, a także Światowa Organizacja Zdrowia (ang. World Health Organization) chciałyby jednak, aby o atrakcyjności turystycznej danego miejsca decydowały również wskaźniki jakości powietrza – pisze Dominika Wantuch w serwisie wyborcza.pl.
„Kraje o niskiej jakości powietrza stracą wtedy na atrakcyjności, a turyści zaczną omijać miejsca, gdzie ich zdrowie może ulec pogorszeniu. Przy takim scenariuszu Polska spadnie o kilkanaście miejsc w rankingu atrakcyjności” – źródło przytacza wypowiedź Kamila Wyszkowskiego, który jest dyrektorem United Nations Global Compact w Polsce, organizacji działającej w ramach ONZ.
Również Justyna Wieruchowska, przedstawicielka biura informacji turystycznej w Kudowie-Zdroju, wyraziła w rozmowie z portalem wyborcza.pl swoje obawy dotyczące wprowadzenia tej zmiany: „Mamy podpisane umowy z niemieckimi biurami podróży, które przysyłają do nas kuracjuszy, ale na pewno zacznie ich ubywać, jeśli będą się pojawiać informacje o zanieczyszczeniu powietrza w Polsce”.
Jak zauważa źródło, są już państwa, które ostrzegają swoich obywateli przed wyjazdami do naszego kraju, właśnie ze względu na jakość powietrza. W ubiegłym roku przed przyjazdem do Polski z tego powodu przestrzegała ambasada Szwecji. Natomiast przedsiębiorcy ze Słowacji za pomocą kampanii billboardowej w Małopolsce i na Śląsku zachęcają do wyjazdu na narty do ich kraju, bo tam można „pojeździć bez smogu” – czytamy.
Krzysztof Smolnicki z Dolnośląskiego Alarmu Smogowego powiedział w rozmowie ze źródłem, że turystyka oraz jakość powietrza są ze sobą coraz bardziej związane. Czyste powietrze jest natomiast w jego ocenie wabikiem na turystów. (pp)