O tym, jak została przedstawiona Polska w podręczniku do wiedzy o społeczeństwie dla młodzieży holenderskiej z klas maturalnych, pisze wyborcza.pl
Na swoim facebookowym profilu mieszkająca w Holandii redaktor naczelna polonijnego portalu Polonia.nl Małgorzata Bos-Karczewska zamieściła zdjęcie strony z podręcznika Thema’s Maatschappijleer, wydanego przez Essener 2016. Na fotografii widać ćwiczenie z fragmentem artykułu „Krytyka polskiego prawa” (zawierającego informacje o działaniach związanych z wprowadzeniem tzw. małej ustawy medialnej) z gazety „NRC Handelsblad”, zdjęciem Fransa Timmermansa oraz trzema pytaniami: co to jest Komisja Europejska i kto w niej zasiada, dlaczego niezależność mediów jest ważna zdaniem KE, co miał na myśli polski minister sprawiedliwości?
Do zdjęcia Bos-Karczewska dołączyła komentarz: „Holenderska młodzież na tym (złym) przykładzie Polski uczy się, jak ważna jest wolność mediów i demokracja. To dopiero początek, Polska przejdzie do podręczników historii integracji europejskiej itp. Kraj nasz pisze historię”.
Źródło: Facebook/Malgorzata Bos-Karczewska
Jak podaje wyborcza.pl, uczniowie w ćwiczeniu czytają, że mała ustawa medialna umożliwiła swobodne obsadzanie stanowisk w mediach publicznych, które tym samym tracą swoją niezależność (co jest jedną z ich podstawowych funkcji). Ponadto, w zadaniu zaznaczone zostało, że polski minister sprawiedliwości zarzucił Timmermansowi ingerowanie w sprawy suwerennego kraju – informuje źródło.
Wpis Bos-Karczewskiej skomentował m.in. nauczyciel historii w Holandii Bartosz Łusiak:
„Przyszła mi w udziale niewdzięczna rola nauczania o bolesnym zakręcie, na jakim znalazła się Polska. Chciałbym omawiać na lekcjach wiedzy o społeczeństwie czy historii bardziej chlubne wydarzenia z polskimi elementami. Niestety, najpierw kojarzono nas z handlarzami samochodami i małymi złodziejaszkami, a teraz w dodatku z politykami, którzy gdzieś mają zasady i wartości europejskie. A potem nie dziwią komentarze w szkole, że wszystkie kłopoty dla Europy Zachodniej, zaczęły się wraz z upadkiem muru”.
(ak)