poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościPolski konsument-patriota

Polski konsument-patriota

Siedmiu na dziesięciu Polaków twierdzi, że wystarczającą zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że pochodzi on z Polski – wynika z badania Open Research.

Kraj pochodzenia ma istotny wpływ na to, co ląduje w koszyku polskiego konsumenta. Na tym polu autorzy raportu obserwują wzrost w porównaniu z 2016 rokiem.

Ankietowani najchętniej wybierają polską żywność (60 proc.), usługi finansowe (48 proc.) oraz leki bez recepty (też 48 proc.). Pochodzenie produktu ma również znaczenie w przypadku usług telekomunikacyjnych, mebli oraz odzieży i obuwia. Są jednak obszary, w których metka „wyprodukowano w Polsce” zniechęca do zakupu.

Dane pochodzą z raportu Patriotyzm konsumencki Polaków 2017

Polski rodowód „przeszkadza” na przykład urządzeniom z kategorii RTV i AGD, bo firmy z USA i Azji zazwyczaj kojarzymy z większym zaawansowaniem technologicznym. Zagraniczne leki zaś – z wyższą jakością. „Dlatego na przykład Kruger&Matz, producent wysokiej jakości słuchawek, smartfonów i tabletów chce kojarzyć się globalnie, choć marka wywodzi się z Polski” – zwracają uwagę autorzy badania.

Dane zebrane przez Open Research pokazują, że badani nie zawsze potrafią poprawnie zidentyfikować polską markę. Co ciekawe, sieć handlowa Biedronka – mimo wyjątkowo polsko brzmiącej nazwy – została uznana za markę zagraniczną przez aż 74 proc. badanych. Jak zauważają eksperci, wpływ na to może mieć szeroki rozgłos wokół sieci. (mw)

Raport można pobrać tutaj.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj