niedziela, 24 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPolskie firmy chcą wiedzieć, jak zmniejszać swój ślad węglowy

Polskie firmy chcą wiedzieć, jak zmniejszać swój ślad węglowy

Czym jest Carbon Footprint i jak go mierzyć? Jak zmniejszać ślad węglowy firmy i raportować wyniki otoczeniu? W których krajach realizowane są innowacyjne praktyki? Na te i inne pytania można było uzyskać odpowiedź podczas pierwszej konferencji zorganizowanej przez dział usług zrównoważonego rozwoju SGS Polska w ramach cyklu spotkań „Zrównoważony rozwój w praktyce”.

4 grudnia w Warszawie odbyła się pierwsza konferencja zorganizowana przez SGS Polska „Carbon Footrpint – w jaki sposób mierzyć i raportować wyniki otoczeniu?”. Konferencja zorganizowana we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu zapoczątkowała cykl spotkań pod nazwą „Zrównoważony rozwój w praktyce”. Celem cyklu konferencji jest przybliżenie praktycznych aspektów wdrażania strategii odpowiedzialnego biznesu ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi możliwych do wykorzystania oraz rozwiązań stosowanych przez firmy w Polsce i na świecie. Spotkania pomyślane są jako miejsce inspiracji i wymiany doświadczeń.

Podczas pierwszego spotkania zaprezentowane zostały sposoby mierzenia i raportowania śladu węglowego jako jednego z filarów działań firm na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne zwłaszcza w aspekcie zmian klimatycznych. Zaprezentowano również dobre praktyki stosowane przez firmy w tym obszarze, zarówno w Polsce, jak i na świecie, oraz przykłady komunikowania wpływu firmy na środowisko.

Gościem specjalnym spotkania był Ahmad Ansari, menedżer ds. zrównoważonego rozwoju na Europę, członek globalnego zespołu ds. zrównoważonego rozwoju SGS, specjalista z bogatym doświadczeniem we wdrażaniu standardów środowiskowych i społecznych w firmach na całym świecie. Ahmad Ansari wyjaśnił, dlaczego firmy raportują aspekt środowiskowy swojej działalności, przypomniał, co oznacza ślad węglowy i jak wygląda proces mierzenia. Omówił także wyzwania i dylematy, jakie stoją przed firmami chcącymi raportować swój wpływ na środowisko.

„Dziś firma, która chce być w pełni odpowiedzialna musi zarządzać swoim oddziaływaniem na otoczenie zarówno w sferze społecznej, jak i środowiskowej w całym łańcuchu wartości. Ważne jest, aby firmy aktywnie włączały swoich klientów do wspólnego dbania o środowisko” – powiedziała Małgorzata Greszta, menedżer ds. usług zrównoważonego rozwoju w SGS Polska. „Polskie oraz międzynarodowe przykłady wskazują, że angażowanie klientów oraz pracowników firmy do wspólnego obniżania negatywnego wpływu na środowisko nie jest trudne ani kosztowne, ale wymaga odpowiedniego podejścia i stworzenia całościowej strategii zrównoważonego rozwoju. Kluczowym aspektem jest przejrzysty proces raportowania osiąganych wyników, który buduje wiarygodność firmy w otoczeniu” – dodała.

Praktyki polskich firm w obszarze ochrony środowiska zaprezentowała prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu – Mirella Panek-Owsiańska. Wśród polskich przykładów wskazała na zainteresowanie firm mierzeniem emisji gazów cieplarnianych. Polskie firmy wdrażają systemy zarządzania środowiskiem, korzystają z norm ISO oraz biorą udział w Carbon Disclosure Project. Ochrona środowiska jest istotnym elementem działań CSR firm. Każda działalność gospodarcza ma wpływ na środowisko, dlatego należy go uwzględniać w strategiach, mierzyć i starać się ograniczać – dodała Prezeska Forum.

Swoje podejście do zarządzania środowiskiem oraz śladem węglowym zaprezentowały firmy Danone oraz Citi Handlowy. Agnieszka Koc-Ankiersztajn przedstawiła system do zarządzania emisjami w całym łańcuchu wartości Danone – począwszy od współpracy z rolnikami, poprzez produkcje, aż do procesu dystrybucji produktów. Danone jako firma produkcyjna dąży do obniżania swojego śladu węglowego nie tylko w fabrykach, ale także w biurach, angażując przy tym wszystkich pracowników. Przedstawiciele Citi Handlowy – Magdalena Sulieman oraz Grzegorz Sturzbecher – zaprezentowali różnego rodzaju praktyki podejmowane, w celu obniżania negatywnego wpływu firmy na środowisko, jednocześnie obniżające koszty zarządzania. Zarówno dobre praktyki, jak i wykorzystywane narzędzia stały się inspiracją do dyskusji wśród zgromadzonych firm.

Więcej informacji na stronie.

Patronat medialny nad spotkaniem objął portal PRoto.pl, odpowiedzialnybiznes.pl, Ecomanager oraz Ekologia i Rynek.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj