Poznań gratuluje awansu do mistrzostw, Warszawa przebiera pomniki w stroje piłkarskie, Gdańsk wychodzi poza ramy, a Wrocław przedstawia 2012 powodów, dla których warto odwiedzić to miasto. O tym, jak miasta promują się przy okazji Euro 2012, napisał magazyn Brief.
Na promocję z okazji mistrzostw Europy najwięcej wydał dotychczas Poznań. Działania promocyjne prowadzone od 2009 roku pochłonęły dotychczas 15 milionów złotych. W ramach tej kwoty stworzono spot reklamowy w reżyserii Xawerego Żuławskiego, emitowany w Wielkiej Brytanii, Niemczech Hiszpanii i Włoszech. Przeprowadzono kampanię w której pogratulowano Niemcom, Anglikom, Hiszpanom, Holendrom i Włochom awansu do mistrzostw. W 2012 roku miasto skupi się w swoich działaniach na Włoszech, Chorwacji i Irlandii – krajach, których reprezentacje będą swoje mecze rozgrywały właśnie w Poznaniu.
Warszawa na promocję w sumie wyda 8 mln złotych. Za te pieniądze przygotowano m.in. kontrowersyjny spot. W dalszych działaniach stolica postawi na sieć. W ich ramach emitowane będą filmy rysunkowe autorstwa Przemysława Truścińskiego i Bartosza Sztybora, w roli głównej z Syrenką i Fryderykiem przebranymi w stroje piłkarskie.
Prawie czterokrotnie mniej na promocję przeznaczy Gdańsk. Z kampanią promocyjną przed Euro ruszył w 2011 roku, przygotowując spot „Wyjdź poza ramy. Dotknij wolności”, przygotowany przez Drewa Lightfoota. Tak samo jak Poznań miasto skupi się na promocji w krajach, których drużyny będą gościć w Trójmieście – Hiszpanii, Włoszech, Irlandii i Chorwacji. Gdańsk będzie też obecny na targach turystycznych m.in. w Madrycie, Dublinie, Mediolanie i Berlinie.
Motywem przewodnim promocji Wrocławia jest hasło „Mecz to tylko początek” i „2012 powodów, by odwiedzić Wrocław”. Miasto ruszyło z kampanią zewnętrzną pod koniec 2011 roku w Londynie, Wiedniu i Berlinie. W ramach działań promocyjnych powstała także płyta „Kosmostumostów”, nagrana przez rapera L.U.C. Wrocław na swoje działania wyda ok. 10,5 mln złotych. (ks)