Polskie Towarzystwo Okulistyczne rozpoczęło kampanię społeczną „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”, w której zachęca do nieodwlekania wizyt u okulistów i zabiegów. Jak czytamy, z raportów organizacji, a także ze statystyk Ministerstwa Zdrowia, wynika, że w społeczeństwie pogłębiają się problemy ze wzrokiem, a pandemia nie sprzyja leczeniu. „Lekarze cały czas dokładają wszelkich starań, żeby leczenie było całkowicie bezpieczne dla pacjentów. Niestety, mimo podjętych środków i zapewnień – okuliści obserwują niechęć pacjentów do wykonywania operacji w trakcie pandemii” – czytamy w komunikacie.
Jak czytamy w komunikacie, w 2020 roku wykonano w Polsce aż o 30 proc. mniej operacji usunięcia zaćmy niż w roku 2019. „Najbardziej dotknięta została grupa wiekowa powyżej 70-tego roku życia. Liczba wykonywanych zabiegów spadła na przestrzeni ostatnich lat z 200 288 tysięcy rocznie do 111 916” – podają inicjatorzy akcji.
Akcja „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie” ma zachęcić pacjentów do regularnych wizyt u okulistów i powrotu do zaplanowanych wcześniej zabiegów. Jej celem jest również rozwianie obaw związanych z bezpieczeństwem leczenia w czasie pandemii COVID-19. Odbiorcami kampanii są nie tylko ludzie starsi – najczęściej zmagający się z zaćmą – lecz także ich bliscy, którzy mogą zachęcić do podejmowania leczenia.
Głównym elementem akcji jest spot, który ma uświadamiać na temat problemów i konsekwencji wynikających z odwoływania wizyt i braku podejmowania leczenia.
Twarzą kampanii został prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik, udzielił on także wsparcia merytorycznego przy projekcie.
Kampania, stworzona z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, powstała przy wsparciu partnerów takich jak Bausch Health Poland, Alcon, Adamed, Senju Pharmaceutical Co., Ltd., OFTA. Agencja 38 Content Communication prowadzi biuro prasowe projektu. (mb)