poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościPoradnikowe informacje prasowe jako narzędzie e-marketera

Poradnikowe informacje prasowe jako narzędzie e-marketera

Każdego dnia marketerzy szukają nowych sposobów na dotarcie do kolejnych osób potencjalnie zainteresowanych ich ofertą. Oprócz obowiązkowych działań w wyszukiwarce Google czy social-mediach, coraz częściej marketerzy próbują przeprowadzić skuteczne działania PR-owe. Jak zatem tworzyć i dostarczać do mediów informacje prasowe, tak żeby były chętnie wykorzystywane przez dziennikarzy i czytane przez odbiorców?

TWORZENIE TREŚCI DLA RÓŻNYCH MEDIÓW

Promocja w sieci dzieli się na działania typu „push” oraz „pull”. Promocja „push” przerywa wykonywanie czynności, np. przez wyskakujący banner czy pop-up. Jest to forma w pewien sposób nachalna, jak reklama telewizyjna, która przerywa oglądany program. Natomiast działania promocyjne typu „pull” powodują, że internauta – poszukując informacji w danym temacie – dociera do naszego komunikatu promocyjnego. Doświadczenie pokazuje, że są to działania o wiele bardziej efektywne. Warto więc inwestować w nie swój czas i pieniądze.

Zainteresowanie mediów naszymi informacjami prasowymi jest świetnym pomysłem z wielu powodów. Popularne serwisy funkcjonujące w danej niszy rynkowej posiadają zaufanie wśród swoich czytelników. Jeśli dane medium zdecyduje się opublikować nasze materiały, to w ten sposób przeniesie swój autorytet na naszą markę. Ponadto, media same w sobie, z racji tego, że w długim czasie tworzą content z nastawieniem na przyciągnięcie użytkownika, są traktowane przez Google jako wartościowe źródła informacji (więcej odwiedzających i lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania). Każdy link zdobyty w takich miejscach niemal zawsze działa na korzyść sprzedawcy.

JAK PISAĆ WARTOŚCIOWE MATERIAŁY PRASOWE?

Przygotowując się do tworzenia materiałów content marketingowych należy zadać sobie kluczowe pytania: jakiego rodzaju treść może być interesująca dla redaktorów czy dziennikarzy i co należy zrobić, żeby przyciągnąć ich uwagę? Warto pamiętać, że osoby pracujące w mediach rozliczane są bardzo często z efektów pracy przez liczbę czytelników odwiedzających stronę. Tym, co zachęca i motywuje redaktora jest zatem treść, którą ludzie będą chcieli czytać.

Z punktu widzenia komunikacji PR na przykład sklepu, poradniki wydają się być najbardziej interesujące dla użytkowników rozmaitych serwisów. Np. odwiedzającym portal na temat ogrodnictwa powinien podobać się tekst, w którym pokażemy, w jaki sposób zagospodarować działkę i jak z roślin stworzyć wspaniały skalniaczek, bądź też jak dbać o wzrost i pielęgnację wybranego gatunku roślin. Albo w innym kontekście – jak uczynić ogród bezpiecznym dla małych dzieci? Takie informacje mają wartość dla samego medium, jest nimi zainteresowany ich odwiedzający, a wspomniane w takim artykule rośliny oraz inne komponenty oczywiście można najszybciej znaleźć w twoim sklepie internetowym. Idealna sytuacja win-win-win 🙂

INFORMACJE PRASOWE O CHARAKTERZE PORADNIKOWYM KROK PO KROKU

Proces tworzenia materiałów o charakterze poradnikowym można podzielić na cztery etapy.

1. Określenie grupy docelowej i miejsc dystrybucji treści

W przypadku sklepu internetowego grupa docelowa dystrybuowanych treści związana jest z danym produktem, który chcemy promować. Określenie profilu osób, do których chcemy dotrzeć i wyróżnienie mediów, z których regularnie korzystają, jest bardzo ważnym elementem naszych działań.

Aby zrobić to skutecznie, warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

– Do jakiej grupy wiekowej kieruję swoje usługi (lub swój produkt)?

– Czy będą odwiedzać moją stronę internetową w pracy, czy w domu?

– Jakie strony internetowe czytają potencjalni klienci?

– Jakie strony internetowe dotyczą tematyki mojego sklepu? Które są najpopularniejsze?

– Czy są jakieś fora użytkowników, gdzie są częste rozmowy na temat mojego asortymentu?

Powyższe kwestie tworzą dość precyzyjny model twojego potencjalnego klienta i miejsc, które odwiedza. Precyzja, z jaką powinieneś określać swojego odbiorcę, oczywiście jest różna w zależności od branży i produktu. Odpowiednio dobrane media są podstawą do skutecznych działań PR-owych, warto więc poświęcić więcej czasu na research, który pozwoli zlokalizować interesujące cię społeczności. Pomocnym narzędziem może być tutaj monitoring słów kluczowych w internecie.

2. Określenie celu i potrzeb

Mając bazę mediów, które odwiedzają i czytają nasi potencjalni klienci, powinniśmy skupić się nad sprecyzowaniem celu naszej komunikacji i potrzeb czytelnika, które chcemy zaspokajać. Warto zrobić research w mediach i przygotować listę najpopularniejszych tematów. To właśnie tego rodzaju treści połączone z twoimi produktami powinno się tworzyć! Zawsze do każdego tematu można podejść inaczej (np. przez zbudowanie wpisu – listy rzeczy do zrobienia czy odpowiedzi na pytania użytkowników z komentarzy, na które nie zareagowała czyjaś redakcja).

3. Zebranie informacji

W kolejnym etapie warto zapoznać się ze wszystkimi możliwymi materiałami publikowanymi w sieci, np. przez producentów. Zawsze weryfikuj swoją wiedzę w kilku miejscach, sprawdzaj, co w internecie polsko i anglojęzycznym piszą na ten temat inne osoby. Da ci to pełen punkt widzenia na temat, pozwoli zebrać notatki, które później można wykorzystać w swoich wpisach.

4. Przygotowanie materiału i jego redakcja

Najbardziej czasochłonny element całego procesu. Czy pisanie wymaga talentu? Oczywiście zasób słownictwa, którego używamy jest istotny, natomiast tak naprawdę pisanie wymaga wprawy. Planowanie pisania na pewno ułatwia zadanie. Zawsze warto zaczynać pisanie, posiadając szkielet całości artykułu. Wypisane elementy, które chcesz zawrzeć w artykule podczas pisania sprawią, że zaczynasz tworzyć tekst z wizją poszczególnych tematów i końca.

Warto zadbać o spójną formę wypowiedzi, stosować wypunktowania i elementy, które zwiększą czytelność treści oraz postawić na użyteczność informacji. Ważna jest też długość (rozmiar) całego materiału. Idealne poradniki według moich szacunków powinny mieścić się w 6-10 tys. znaków ze spacjami. Dłuższe materiały nie są oczywiście zabronione, ale wtedy warto pamiętać o tym, że muszą być dostosowane do specyfiki danego tytułu prasowego czy internetowego i mogą być dzielone na więcej podstron, etc.

PODSUMOWANIE

Zastosowanie się do tych zasad może bardzo pomóc w przyciągnięciu uwagi czytelników i dotarciu do interesujących nas mediów. Dobrze napisany poradnik można wykorzystać także na stronie samego sklepu. Może być opublikowany jako wpis na blogu, tekst informacyjny, ale i w formie PDF – gdzie będzie rozdawany wszystkim osobom, które zapiszą się do naszego newslettera. Takie szerokie zastosowanie sprawia, że tworzenie poradnikowych informacji prasowych jest świetnym pomysłem na przyciągnięcie nowych klientów.

Maciej Mazur

Nie przegap! Już 18 września w Akademii PRoto szkolenie z content marketingu. Sprawdź program, szczegóły  – tutaj…

ZAPISUJĘ SIĘ NA 18 WRZEŚNIA – KLIK 🙂

 

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj