wtorek, 29 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościPowstała aplikacja, która ma zadbać o bezpieczeństwo kobiet w przestrzeni publicznej

Powstała aplikacja, która ma zadbać o bezpieczeństwo kobiet w przestrzeni publicznej

Fundacje SEXEDPL i IT Girls wraz z agencją Brain stworzyli nową aplikację HomeGirl, która ma wzmocnić poczucie bezpieczeństwa wśród kobiet w przestrzeni publicznej. Impulsem do jej zaprojektowania były niepokojące wyniki badania „Imprezowa Mapa Polski”, zgodnie z którymi aż 78 proc. osób przyznało, że doświadczyło lub było świadkiem przemocy seksualnej, a blisko 80 proc. kobiet obawia się o swoje bezpieczeństwo podczas imprezowania.

Aplikacja została zaprezentowana 11 kwietnia 2025 roku w Teatrze 6. piętro podczas konferencji prasowej Fundacji SEXEDPL. Wydarzenie to posłużyło także do przedstawienia wyników ogólnopolskiego badania „Imprezowa Mapa Polski”, które zostało przygotowane na zlecenie SEXEDPL i Uber Polska przez agencję Y&Lovers. Wnioski z analizy były bowiem powodem do stworzenia i launchu HomeGirl – narzędzia stworzonego przez kobiety dla kobiet, z myślą o ich bezpieczeństwie w przestrzeni publicznej.

Jak podkreśla Anja Rubik, założycielka i prezeska SEXEDPL, raport ten to sygnał, że nie można dłużej milczeć. „HomeGirl to nasza odpowiedź – technologia, która daje kobietom realne wsparcie tam, gdzie zawodzi system. To akt solidarności i dowód, że nie jesteśmy same” – dodaje Rubik.

HomeGirl jest cyfrowym narzędziem, za którym stoją trzy strony: SEXEDPL, IT Girls oraz Brain. Do wsparcia projektu dołączył Uber, będący dotychczasowym partnerem Antyprzemocowej Linii Pomocy.

Zasada działania aplikacji ma opierać się na łączeniu ze sobą kobiet i dziewczyn, które w danym momencie potrzebują porozmawiać, z tymi, które mogą na taką potrzebę odpowiedzieć. Według twórców narzędzia, będzie ono pozwalać na nawiązywanie bezpiecznych połączeń głosowych i otwieranie czatów z innymi użytkowniczkami oraz zgłaszanie niebezpiecznych miejsc. Aplikacja ma także funkcję SOS. Twórcy HomeGirl przekazują, że narzędzie nie zapisuje rozmów i nie śledzi lokalizacji – działa w duchu prywatności, solidarności i siostrzeństwa.

Kluczowym elementem bezpieczeństwa aplikacji ma być weryfikacja tożsamości użytkowniczek, która odbywa się we współpracy z platformą Authologic, z wykorzystaniem mObywatela (weryfikacja tożsamości przez aplikację będzie dostępna od 14 kwietnia 2025 roku) oraz eDO App. Partnerem technologicznym odpowiedzialnym za rozwój narzędzia jest UniqSoft.

Premierze aplikacji towarzyszy wspierana przez Clear Channel kampania edukacyjna. W przestrzeni miejskiej pojawią się plakaty oraz spot, w którym wystąpiła Matylda Giegżno. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj