Ministerstwo Zdrowia ruszyło z nową odsłoną projektu „Depresja. Rozumiesz – pomagasz”. Celem najnowszej kampanii „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” jest edukacja społeczeństwa dotycząca odpowiedniej komunikacji z osobami cierpiącymi na tę chorobę.
W akcji podkreślono, jak ważne są sformułowania, których używa się w codziennym życiu. Organizatorzy sugerują, aby unikać przekazów takich jak „Weź się w garść!”, „Wyjdź do ludzi” czy „Inni mają gorzej”. Zamiast tego proponują inne zwroty, jak np. „Jesteś dla mnie ważna”.
„U chorych na depresję wszystkie bodźce z otoczenia przepuszczane są przez swoisty »depresyjny filtr«, co powoduje, że postrzegają oni świat w sposób diametralnie odmienny od ludzi zdrowych – np. słowa pocieszenia mogą odbierać jako próbę wytknięcia ich słabości” – zaznacza dr n.med. Monika Dominiak, lekarz, specjalista psychiatra, adiunkt w Zakładzie Farmakologii, Instytut Psychiatrii i Neurologii. „Właśnie dlatego zamiast udzielać rad i podnosić na duchu, w rozmowie z chorym warto podkreślać, że depresja jest stanem przejściowym, że to przykre samopoczucie w końcu minie. Stosujmy zwroty »jestem z tobą«, »tak, wyzdrowiejesz«, »tak, depresja minie«” – mówi.
W ramach inicjatywy zrealizowanej we współpracy z Fabryką Komunikacji Społecznej i studiem filmowym Orient Film powstały spoty telewizyjne prezentujące codziennie sytuacje z życia ludzi zmagających się z depresją. Trzy historie pokazują problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania, kobiet w okresie okołoporodowym i osób w podeszłym wieku. W reklamach wystąpili m.in. aktorzy Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Zofia Wichłacz, Adam Woronowicz, Jadwiga Jankowska-Cieślak czy Marian Dziędziel. Do nagłośnienia akcji wykorzystano też spoty radiowe i działania w internecie, w tym odsłonę strony internetowej z translatorem mowy.
Źródło: youtube.com/Fabryka Komunikacji Społecznej
Źródło: youtube.com/Fabryka Komunikacji Społecznej
(kd)