W kwietniu 2025 roku ogłoszono powstanie Stowarzyszenia Profesjonalistów Influencer Marketingu. Zadaniem organizacji ma być promowanie i wsparcie influencer marketingu z poziomu twórców, influencerów, menedżerów i specjalistów.
Nadrzędnym celem stowarzyszenia ma być kształtowanie i standaryzacja profesjonalnego ekosystemu influencer marketingu przez reprezentowanie interesów branży oraz definiowanie dobrych praktyk rynkowych. Organizacja chce dążyć do aktywnego zaangażowania wszystkich interesariuszy, w tym twórców, w dialog na temat roli influencer marketingu w komunikacji oraz jego wpływu społecznego i gospodarczego. SPIM ma być przestrzenią dla edukacji i wymiany wiedzy, dostarczającą narzędzia i zasoby wspierające etyczny i zrównoważony rozwój rynku.
Stowarzyszenie zrzesza przedstawicieli branży influencer marketingu, którzy dążą do pełnej profesjonalizacji rynku, dbałości o etykę oraz ochrony interesów zarówno jej pracowników i twórców, jak i użytkowników platform mediów społecznościowych.
Strategia SPIM skupia się na sześciu kluczowych filarach, które mają wyznaczać kierunek rozwoju branży oraz wzmacniać jej pozycję:
1) Zmiana postrzegania influencer marketingu
2) Wzmocnienie pozycji influencer marketingu w branży marketingowej
3) Liderstwo merytoryczne i edukacja rynku
4) Wsparcie influencerów i dbanie o ich interesy
5) Dbanie o bezpieczeństwo użytkowników mediów społecznościowych
W skład zarządu stowarzyszenia wchodzą prezes SPIM Marek Myślicki oraz pozostali członkowie, w tym Justyna Oracz, Marta Ślendak, Michał Hertel i Zuzanna Śleszyńska.
Marek Myślicki jest VP i współzałożycielem agencji Generation9. Jest również szefem Grupy Roboczej Influencer Marketingu w IAB Polska, a także współautorem „Rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów”. To także uczestnik okrągłego stołu influencer marketingu IAA, IAB oraz SAR. Ma doświadczenie w tworzeniu strategii komunikacji, kampanii influencermarketingowych oraz kreowaniu produktów z influencerami i gwiazdami. Pracował m.in. w MTV Polska, Discovery Media, Abstra, GetHero oraz Stor9.
Justyna Oracz obecnie pełni funkcję Head of Communications w agencji WE!RE Fantasy, gdzie zajmuje się komunikacją w obszarze gamingu oraz influencer marketingu. Jest aktywną członkinią IAB Polska, działającą w grupach gier/esportu, public relations oraz influencer marketingu. Należy również do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i jest współautorką „Rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów”. Ma 20 lat doświadczenia zawodowego, które zdobywała w różnych branżach.
Marta Ślendak od ponad czterech lat pracuje w agencji DDOB – obecnie na stanowisku Managing Directorki, a wcześniej jako COO. Odpowiada za całościowe zarządzanie firmą, tworzenie wizji, misji i strategii oraz mentoringiem managerów. Od siedmiu lat działa w influencer marketingu. Z branżą mediową jest związana od 20 lat. Współpracowała z firmami z różnych sektorów, w tym m.in. z finansowego, FMCG, fashion, beauty, edukacji, doradztwa i consultingu, telecom czy rozrywki.
Michał Hertel to CEO i Co-Founder agencji influencermarketingowej BrandLift, a także agencji contentowej SparkyB. Jest członkiem Grupy Roboczej Influencer Marketingu w IAB Polska. Od ponad 20 lat zajmuje się marketingiem i rozwojem biznesu zarówno po stronie agencji reklamowych, jak i wiodących polskich marek.
Zuzanna Śleszyńska jest współzałożycielką i dyrektorką kreatywną strategicznej agencji influencer marketingu Lettly. Od 12 lat działa w branży e-commerce i digital marketingu. Jest laureatką rankingu Forbes 30 under 30 oraz mentorką programu Google for Startups.
W komisji rewizyjnej znajdują się Aleksandra Rutkowska, Kacper Zdunek, Katarzyna Chocyk, Łukasz Walczak oraz Roman Terelak.
Wśród członków stowarzyszenia są Adrian Pokrywka, Adrianna Krysian, Łukasz Kępiński, Anna Nadolińska, Magdalena Wysocka, Mateusz Górecki, Jakub Orłowski, Sylwia Chada, Artur Nalepko, Justyna Zawadzka, Judyta Ogniewska, Matylda Szymalska, Karolina Sobkowiak, Zuzanna Ledworowska oraz Wojciech Grzegorzyca.
Agencje wchodzące w skład SPIM to BrandLift, Créme Agency, DDOB, Generation9, Lifetube, GetHero, Lettly, Rokmates, Space Cat Industries, Streetcom, Tears of Joy oraz WE!RE Fantasy.
„Influencer marketing wywraca stolik w zakresie komunikacji marek, które chcą budować narrację głosem swoich ambasadorów, użytkowników i rzeczywistych konsumentów, zamiast wypracowanych haseł copywriterów i dopieszczonych wizualizacji art directorów. Powołaliśmy SPIM po to, żeby w tym dynamicznie zmieniającym się świecie marketingu wyznaczać i dbać o standardy, dzięki którym wszyscy uczestnicy rynku będą mieli świadomość ram, w których mogą się poruszać w trosce o brand safety, bezpieczeństwo konsumentów i jakość dyskusji w przestrzeni publicznej” – komentuje Michał Hertel, członek zarządu SPIM. (ao)