czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPoznań z nową strategią i odświeżoną identyfikacją wizualną. Mieszkańcy krytykują zmiany

Poznań z nową strategią i odświeżoną identyfikacją wizualną. Mieszkańcy krytykują zmiany

15 maja 2024 roku, podczas międzynarodowego kongresu „Impact’24”, Poznań zaprezentował nową strategię komunikacji oraz odświeżoną identyfikację wizualną.

Jak podkreśla w komunikacie prasowym Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, „tworzymy miasto przyjazne wszystkim, pełne życzliwości i szacunku”. „Takie, które jest domem dla każdego człowieka, bez względu na pochodzenie, wiek, orientację seksualną, stopień sprawności czy przekonania” – dodaje.

Logo Poznania przedstawia dom, który jest zarazem literą „P” – inicjałem imion świętych Piotra i Pawła. Znajdująca się obok gwiazdka symbolizuje poznańskie wartości, czyli kompaktowość, przyjazność, sprawczość, dumę, wolność i człowieka. Zarówno dom, jak i gwiazdka są umieszczone w tarczy, której kształt znajduje się w herbie miasta. Nowe logo nawiązuje do poprzedniej identyfikacji. Jest ono symbolem kontynuacji oraz współgrania przeszłości i przyszłości, a także tradycji i nowoczesności. To znak, który podkreśla, jak ważna jest tysiącletnia tradycja miasta dla poznanianek i poznaniaków – czytamy w informacji prasowej.

Nowe logo

Poprzednie logo

Władze miasta zaznaczają, że Poznań jest inkluzywny, dlatego tarcza logo w identyfikacji nie ma jednego koloru. Zamiast tego wypełniona jest różnymi barwami i treściami, które obejmują różne aspekty miejskiego życia. Symbol domu także jest zmienny, wydłuża się lub poszerza, przybiera formy ikon lub elementów architektonicznych miasta. Podstawowym kolorem tarczy w logo jest zielony, co nawiązuje do barwy poznańskich tramwajów i autobusów oraz do miejskiej przyrody i ekologicznych rozwiązań.

Kampania promocyjna będzie oparta o hasło „Jesteś u siebie”, które będzie pokazywane w wielu kontekstach – podczas Nocy Muzeów pojawi się w formie świetlnych napisów. Zaprojektowano również bardziej przyjazny wizerunek patronów poznania – świętych Piotra i Pawła, którzy są uwiecznieni w herbie miasta. Będzie on wykorzystywany m.in. podczas tworzenia miejskich gadżetów.

Poprzednia strategia Poznania została opracowana 15 lat temu. Jak czytamy w komunikacie prasowym, od tego czasu zmieniło się zarówno podejście do projektowania, jak i samo miasto, dlatego konieczne było stworzenie nowej koncepcji i rozpoznawalnego znaku.

Proces tworzenia strategii i identyfikacji rozpoczął się w styczniu 2023 roku. W trakcie analizy marki, badań społecznych i badań dotyczących jakości życia oraz konsultacji z mieszkańcami i warsztatów z przedstawicielami lokalnych organizacji zdefiniowano najważniejsze wartości związane z misją miasta. Wśród nich są m.in. otwartość, współodpowiedzialność i współtworzenie. To na nich opiera się nowa strategia.

„Nowa strategia marki wraz z identyfikacją wizualną powstały w wyniku rocznego procesu, w który zaangażowane było kilkadziesiąt osób. Proces podzielony był na trzy etapy: strategia, warsztaty kreatywne i identyfikacja wizualna. Dwa pierwsze etapy kosztowały po 49 200 zł, a koszt trzeciego 58 794 zł” – przekazało miasto w komentarzu na Facebooku.

Nowe znaki i fonty pojawią się zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i na urzędowych pismach i dokumentach. Wprowadzanie nowej strategii marki będzie odbywać się stopniowo, zaczynając od zmiany komunikacji wizualnej Urzędu Miasta Poznania. Nową odsłonę zyska także strona internetowa, która zostanie poprawiona pod względem wizualnym i nawigacyjnym.

Zmiany nie spotkały się jednak z pozytywnym przyjęciem. W sieci pojawiło się wiele negatywnych komentarzy dotyczących nowej identyfikacji wizualnej miasta.

„Katastrofa, logo kojarzy się z polem campingowym”, „Na Helu podobnym znakiem oznacza się pole namiotowe … no cóż”, Co to ma być, praca plastyczna ośmiolatka?” – piszą internauci w komentarzach pod postem miasta na Facebooku.

Jak wspomina codziennypoznan.pl, do dyskusji włączyli się także politycy. Jan Sulanowski, były radny Prawa i Sprawiedliwości, podkreślił, że „Poznań leży i kwiczy”. „Tak odczytuję nowe logo naszego miasta. Jest gorsze od dotychczasowego, które również było brzydkie, ale już się opatrzyło” – dodał Sulanowski.

„Ciekawe, ile milionów zgarnął przedszkolak będący autorem tego projektu” – skomentował Przemysław Czechanowski z partii Razem. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj