wtorek, 7 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościPR dostarcza informacji, ale dla Polaków jest niewiarygodny

PR dostarcza informacji, ale dla Polaków jest niewiarygodny

Jak postrzegamy PR? Ze zleconego przez agencję Procontent badania wynika, że sami Polacy nie są zdecydowani w tej kwestii. Blisko jedna trzecia ankietowanych uważa, że PR nie jest wiarygodny. Jednocześnie 45 proc. twierdzi, że PR jest dobrym uzupełnieniem informacji przekazywanych w reklamach.

Autorzy ankiety poprosili badanych o ustosunkowanie się do twierdzeń dotyczących PR-u. Największy odsetek badanych zgodził się ze stwierdzeniem, że PR jest dobrym uzupełnieniem informacji z reklam (45 proc.). Według 42 proc. informacje przekazywane przez PR-owców pozwalają wyrobić sobie pogląd na daną sytuację, a 40 proc. uznaje, że PR to tańsza wersja marketingu. Dla 32 proc. PR nie jest wiarygodny, a 28 proc. jest zdania, że w naszym kraju występuje głównie czarny PR.

Uwagę zwraca także duży odsetek niezdecydowanych respondentów. 46 proc. nie ustosunkowało się jednoznacznie do twierdzenia o występowaniu czarnego PR-u w Polsce, w przypadku twierdzenia o wiarygodności PR-u odsetek ten wyniósł 41 proc. Niezdecydowany był także co czwarty respondent poproszony o wymienienie branż, które mają najlepszy PR. Najczęściej wskazywano na branżę ubezpieczeniową (21 proc.) , oraz na media i branżę telekomunikacyjną (po 20 proc.).

„W ostatnim czasie działania agencji PR-owych wywołują wiele emocji. Podejmując decyzję o przeprowadzeniu badania chcieliśmy sprawdzić, co tak naprawdę Polacy wiedzą o tym, czym zajmują się specjaliści ds. komunikacji. Wyniki ankiety potwierdziły, że świadomość przeciętnego Polaka na temat PR jest nadal bardzo niska. Inaczej jest tylko w przypadku osób pracujących np. w międzynarodowych korporacjach, które mają doświadczenie we współpracy z agencjami PR.

Wiele osób nie potrafi powiedzieć, czym zajmują się konsultanci PR lub ma na ten temat błędne pojęcie. Jedną z najpowszechniejszych opinii pozostaje utożsamianie działań PR z marketingiem. Duża część ankietowanych uważa, że w Polsce działania komunikacyjne to przede wszystkim tzw. czarny PR i nie mogą być traktowane jako wiarygodne. Nie da się ukryć, że negatywne stereotypy na temat naszej branży oraz wynikającą z nich niechęć dodatkowo podsycają politycy, często określający mianem »zagrywek PR-owych« działania swoich oponentów, co w konsekwencji prowadzi do kojarzenia PR-u z pewnego rodzaju manipulacją” twierdzi Grzegorz Ćwiek, dyrektor zarządzający Procontent Communication.

Ankieta została zrealizowana w ramach kampanii „PR bez uprzedzeń”, przełamującej negatywne stereotypy o branży PR. Badanie zlecone przez agencję Procontent Communication przeprowadził Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków. (ks)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj