Portal Wirtualna Polska zamieścił artykuł Magdaleny Ignaczak o możliwościach wykorzystania związków zawodowych w prowadzeniu komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa. Autorka zauważa, że „Bez pozyskania pracowników jako rzeczników organizacji, niemożliwe jest kształtowanie jej pozytywnego wizerunku w otoczeniu zewnętrznym, ani realizowanie innych celów PR”. Ignaczak podkreśla, że wpływanie na postawy pracowników wcale nie jest łatwiejsze od budowania opinii o firmie w jej środowisku zewnętrznym. Zdaniem autorki w poprawnie prowadzonej komunikacji wewnętrznej nie można przede wszystkim zapominać o tym, że „im mniej komunikatów trafia do pracowników kanałami formalnymi, tym szerzej rozwija się nieformalny obieg informacji. I tym większą popularnością cieszą się związki zawodowe starające się zapełnić powstałą lukę własnymi komunikatami”.
Ignaczak proponuje, aby skorzystać ze wsparcia związków zawodowych w realizacji niektórych spośród zadań wewnętrznego public relations, m.in.: tworzeniu informatora, gazet i biuletynów zakładowych, organizacji spotkań dla pracowników i ich rodzin, prowadzeniu stałego serwisu informacyjnego oraz organizacji kursów szkoleniowych. Autorka opisuje też korzyści, jakie z podjętej współpracy może czerpać także druga strona: „związki zawodowe dzięki dobrej współpracy z działem PR zyskają pełną i rzetelną informację o działaniach firmy, co w znacznym stopniu może pomóc w znalezieniu płaszczyzny porozumienia w prowadzonych z pracodawcą negocjacjach”. (psp)