sobota, 21 grudnia, 2024

PR restauracyjny

Czy restauratorzy dostrzegają potrzebę działań PR i wie jak to się robi – na ten temat redakcja PRoto rozmawiała z PR Managerem restauracji BIO Porta 13 – Barbarą Rymarowicz

Redakcja PRoto: Na czym polega praca PR-owca w restauracji? Z jakimi zadaniami z zakresu public relations ma Pani do czynienia w swej codziennej praktyce?

Barbara Rymanowicz: Praca PR-owca w restauracji polega na budowaniu pozytywnego wizerunku, podkreśleniu jej wyjątkowości, zwiększeniu jej rozpoznawalności i rozwijaniu komunikacji poprzez regularny kontakt z mediami. Równie ważne są działania promocyjne prowadzone na miejscu poprzez organizację w restauracji wernisaży, wystaw artystycznych czy koncertów, a także wspólne przedsięwzięcia z różnymi partnerami oraz działania w Internecie. Wszystko to, by dotrzeć do grup docelowych poprzez różnorodne narzędzia komunikacji oraz pozyskiwać przychylność gości jak i mediów.

Istotne są także dobre projekty graficzne: newslettery promocyjne, plakaty, reklamy itp. To wszystko zapewnia skuteczny przepływ informacji i świadczy o otwartości miejsca na otoczenie.

Red.: Co jest w pracy PR-owca w branży gastronomicznej największym wyzwaniem?

BR: Przede wszystkim dużym wyzwaniem jest ogromna konkurencja na gastronomicznej mapie Warszawy.

Red.: A jak definiuje Pani trudne, czy wręcz kryzysowe sytuacje? Z jaką najbardziej kryzysową sytuacją przyszło się Pani zmierzyć?

BR: Cieszę się, że kryzysy omijają naszą restaurację; staramy się im jak najszybciej zapobiegać m.in. poprzez codzienną kontrolę jakości, sprawny przepływ informacji w zespole, zaangażowanie pracowników (kuchnia, kelnerzy, managerowie) w tworzeniu ciekawego miejsca, monitoring mediów, czy badania marketingowe.

Praktycznie każde zamówienie na imprezy firmowe, czy konferencje jest nietypowe, lecz jak dotąd udawało nam się im sprostać zarówno w kwestii menu jak i aranżacji restauracji. Natomiast do szczególnie trudnych sytuacji zaliczam koncert pewnej artystki. Zespół przybył do restauracji dopiero godzinę przed planowym występem i podczas próby okazało się, że jeden ton w fortepianie jest niedostrojony. Artystka nie chciała wystąpić, musiałam w ciągu godziny wezwać akustyka i poprawić usterkę. Na szczęście udało się to zrealizować i koncert się odbył.

Red.: Czy zauważa Pani zmiany w podejściu branży gastronomicznej do PR-u. Czy można powiedzieć, że restauracje coraz częściej zatrudniają PR-owców?

BR: Zauważam, że właściciele restauracji coraz częściej są świadomi, iż samo serwowanie jedzenia to za mało. Konkurencja na rynku jest ogromna. Gościom trzeba więc zaoferować coś więcej – pewną wyjątkową wartość wyróżniającą miejsce od innych. To zadanie w dużej mierze należy do PR-owców. Porządne prowadzone działania PR-owskie sprawiają, że dany lokal ma szansę zaistnieć w świadomości otoczenia i zdobyć mocną pozycję na rynku, a co za tym idzie stale zwiększać obroty i rozwijać się. Dlatego to dobrze, że niektórzy właściciele restauracji zatrudniają PR-owców. Dzięki temu są w Warszawie miejsca, które systematycznie kreują pozytywny wizerunek, skuteczniej przykuwają uwagę gości i pozyskują ich życzliwość.

Red.: Jakie, Pani zdaniem, są najskuteczniejsze sposoby promocji restauracji – poza reklamą? Jak zainteresować restauracją media, a jak konsumenta?

BR: W naszym przypadku – pierwszej restauracji bio w Warszawie – nie napotkaliśmy problemów z zainteresowaniem mediów. Nastała moda na naturalne produkty, powrót do tradycyjnych smaków, zapachów, kolorów, świadome odżywianie się. Sam temat kuchni i gotowania stał się popularny w polskich mediach. Pojęcia takie jak Slow Food, LOHAS, EKO, BIO, organic food pojawiają się w nich coraz częściej. Tak więc stały kontakt z dziennikarzami kulinarnymi i recenzentami sprawia, że publikacji na temat Porta 13 nie brakuje.

Generalnie konsumentów do restauracji przyciągnąć może przede wszystkim wyśmienite menu: smak i wysoka jakość potraw, ale także wyjątkowa atmosfera, miła obsługa, czy przykładowo muzyka na żywo. Ważne jest, by otoczenie dowiedziało się o restauracji – stąd ciągła komunikacja, działania informacyjne, eventy będące okazją do zapoznania z miejscem szerszego grona osób.

Rozmawiała Aleksandra Łuczak

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj