Podstawowe narzędzia public relations może wprowadzić w życie każda firma, niezależnie od wielkości oraz branży, w której działa. Są to metody najbardziej popularne, a także najefektywniejsze pod względem ROI (ang. Return of Investment). Autor zalicza do nich: social media, media relations oraz custom publishing.
Obecność w mediach społecznościowych wiele firm traktuje jako modny dodatek, nie do końca zdając sobie sprawę z potencjału biznesowego tego narzędzia. Planując działania w social mediach należy uwzględnić nie tylko Facebooka czy Twittera, ale także fora internetowe, blogi czy społeczności konwentowe. Każde z wymienionych mediów, dzięki odpowiedniej strategii i właściwej reakcji na zachowania publiczności, mogą wywołać większe zainteresowanie firmą i jej ofertą. Jednak budowanie wizerunku w social mediach to proces, który trwa i wymaga dużego zaangażowania.
Jak zauważa Misa, mimo boomu na social media w działaniach PR-owych nie można pominąć mediów tradycyjnych. Relacje z mediami cechować powinna przede wszystkim długotrwałość. Głównym ich celem jest przedstawienie firmy jako instytucji otwartej i wyspecjalizowanej w swojej dziedzinie, której informacje prasowe mogą inspirować i zachęcać dziennikarzy do podejmowania określonych tematów.
Równie ważne są relacje zarówno z klientami (obecnymi i potencjalnymi), jak i pracownikami. W komunikacji wewnętrznej istotną rolę pełnią wydawnictwa własne (custom publishing), takie jak np. magazyny firmowe, newslettery, firmowe strona WWW i blogi, a także produkcje filmowe. Ich celem jest informowanie, integrowanie i motywowanie otoczenia firmy.
„Przygodę z PR-em i budowaniem wizerunku firmy rozpocznij od opracowania strategii, czyli planu działalności PR-owej. Zastanów się, co i komu chcesz przekazać, przeanalizuj miejsca obecności (komunikacji) odbiorców Twoich przekazów, a następnie dobierz odpowiednie narzędzia komunikacji. Zastanów się również, jak będziesz sprawdzał efekty prowadzonych działań” – radzi autor tekstu. (jl)