Obowiązująca od 2001 roku ustawa o dostępie do informacji publicznej nakłada na wszystkie instytucje zarządzające publicznym majątkiem obowiązek komunikowania. Jasne i przejrzyste komunikowanie jest niezbędne dla dobrego funkcjonowania każdej instytucji. Często zdarza się, że media i opinia publiczna są nastawione negatywnie do informacji pochodzących z sektora publicznego. Dlatego bez starannie zaplanowanych działań komunikacyjnych nawet najlepsze projekty mogą spotkać się z krytyką, a uwaga mediów może jedynie skupić się na środkach wydanych na ich realizację oraz na ocenie czy te wydatki były uzasadnione.
Dlatego głównym zadaniem osób odpowiedzialnych za komunikację w administracji publicznej jest takie przedstawienie podejmowanych działań, aby pokazać korzyści, które niosą dla społeczeństwa.
Powszechną praktyką działań instytucji publicznych powinna być komunikacja dwustronna. Niestety nie zawsze tak jest. Słuchanie głosu opinii publicznej i uczenie się potrzeb obywateli może zwiększyć i poprawić skuteczność prowadzonych działań komunikacyjnych. Wynikiem takich działań jest satysfakcja obu stron – społeczeństwa, które zostało wysłuchane oraz instytucji, która wzmocniła swoje relacje z opinią publiczną. Jest to najlepsza droga do zbudowania pozytywnego wizerunku organizacji. publiczną. Jest to najlepsza droga do zbudowania pozytywnego wizerunku organizacji. Jak tego dokonać?
Zapraszam na szkolenie „PR w administracji publicznej” już 11 kwietnia w Warszawie. Zapisz się już dziś! Jakub Kwiatkowski