piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualności5 sposobów na udany wywiad z szefem

5 sposobów na udany wywiad z szefem

W portalu prnewsonline.com pojawił się tekst na temat sposóbów na przeprowadzenie dobrego wywiadu z przełożonym.

Jak zauważa autor artykułu Jamie Izaks, nie zawsze łatwo jest stworzyć taki materiał na podstawie rozmowy z osobą na stanowisku kierowniczym – wydaje się to działaniem na siłę. Dyrektorzy i inne wysoko postawione osoby w firmach są ogólnie rzecz biorąc bardzo zajęci i w wielu przypadkach niechętni, by chwalić się swoimi sukcesami. Zadaniem PR-owca jest przeprowadzić swego rodzaju „śledztwo” i wydobyć na światło dzienne szczegóły, które stworzą dobry materiał.

Oto pięć porad dla PR-owców od PR News, w jaki sposób rozmawiać z osobami, dla których pracujesz.

1. Stwórz warunki dla otwartej rozmowy

To bardzo ważne, by rozmówca czuł się komfortowo. Lepiej nie zaczynać od razu od zadawania pytań, a potraktować rozmowę jak zwykłe spotkanie i pogawędkę przy kawie. Najlepiej zacznij spotkanie od tematów wspólnych albo bezpiecznych, jak pogoda czy sport. Bądź przyjazny, zachęcaj do rozmowy i pokaż, że chcesz słuchać. Istnieje szansa, że wtedy rozmówca odwdzięczy się szczerą rozmową – zwraca uwagę Jamie Izaks.

2. Stwórz pewne ramy, ale pozwól rozmówcy prowadzić

Podejdź do rozmowy z założonym celem, związanym na przykład z rodzajem publikacji lub szkicem historii, którą chciałbyś nakreślić i przygotuj kilka pytań, które pozwolą utrzymać osobę wywiadowaną we właściwym temacie, ale nie bądź zbyt oficjalny – radzi autor. Zacznij od pytań otwartych, takich jak: „Co sprawiło, że zainteresował się Pan sprzedażą?” i pozwól rozmówcy płynąć z nurtem – niech rozmowa przebiega odtąd naturalnie.

3. Pytaj o szczegóły i nie bój się być nieustępliwy

Większość ludzi niechętnie wypowiada się o swoich zaletach. W szczególności dotyczy to biznesmenów, którzy mają za sobą sztab ludzi – zauważa PR News. Drąż temat, aż uzyskasz konkretne odpowiedzi, których potrzebujesz – być może jest to lista nagród lub odznaczeń, osiągniętych kamieni milowych lub trudności, które pokonał rozmówca. Nie bój się naciskać w tych kwestiach. Wielu kierowników i dyrektorów jest przygotowanych do kontaktów z mediami, nie daj się jednak zwieść ich gotowym odpowiedziom i dopytuj o dodatkowe informacje. Pomóż rozmówcy wyzbyć się niewygodnego poczucia, że się przechwala swoimi osiągnięciami i daj do zrozumienia, że zwyczajnie próbujesz zdobyć pewne ugruntowane wiadomości, by przyciągnąć media do tematu – ta świadomość zazwyczaj rozluźnia. Niektórzy potrzebują po prostu więcej czasu, by rozwinąć temat lub wystarczy inaczej zadać im pytanie – twierdzi portal.

4. Wytrzymaj niezręczną ciszę

Zdaniem autora, oto jedna z najlepszych wskazówek: pozwól ciszy wybrzmieć. Wbrew intuicji i naturalnym odruchom, nie przerywaj ciszy w jakikolwiek sposób, zadając kolejne pytania, żeby tylko rozmówca poczuł się lepiej. Jeśli otrzymasz pobieżną lub ogólną odpowiedź, poczekaj w ciszy i zobacz, co stanie się później – przeczekanie może doprowadzić do ciekawych odpowiedzi.

5. Pozwól rozmówcy na ostatnie słowo

Według dobrych praktyk stosowanych w dziennikarstwie, po zakończeniu wywiadu warto zapytać, czy rozmówca chciałby dodać coś, co zostało pominięte. To właśnie po tym pytaniu padają często najlepsze informacje, ponieważ formalna część rozmowy jest już zakończona i dana osoba może sobie pozwolić, żeby po prostu być sobą. Słuchaj uważnie, a możesz wiele zyskać na tym pytaniu – stwierdza Jamie Izaks. (bm)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj